Privatperson Logga in

Utvecklingspedagogen som älskar att lyfta andra

Redan under gymnasiet visste Anna Emanuel Maier satt hon själv ville bli lärare. Och det blev hon. Från det första lärarjobbet i Rosengård i Malmö till dagens roll som pedagogisk utvecklingsledare på Rydebäcksskolan i Helsingborg har nyfikenheten varit hennes främsta drivkraft – och förmågan att skapa förtroendefulla relationer hennes signum.

Efter att ha haft gymnasiepraktik på en skola upptäckte Anna Emanuel Maier två viktiga saker om läraryrket. Att hon tyckte om det … och att hon var bra på det. Därför blev det ett självklart val att gå vidare till lärarhögskolan och den första tjänsten som lärare på Rosengårdsskolan i Malmö.

– Jag upplevde tidigt en känsla av att vara lyckligt lottad som valt ett yrke som jag tycker är så spännande givande och roligt, säger Anna Emanuel Maier. Att jag fic positiv respons på det arbete jag la ner genererade ytterligare motivation, driv och glädje att fortsätta utvecklas.

Efter att bland annat varit med om starten av en ny skola i Malmö och en vidareutbildning till montessorilärare landade Anna 2011 som mellanstadielärare på en av Helsingborgs största grundskolor, Rydebäcksskolan, och så småningom med en position som förstelärare. Nästa steg i hennes ständiga utveckling kom hösten 2017 när skolledningen kallade till ett möte.

– Jag fick frågan om jag ville bli pedagogisk utvecklingsledare på heltid. Jag gillar ju utmaningar och tanken var direkt väldigt lockande, även om det kändes lite jobbigt att släppa undervisningen. Men jag tänkte att jag förmodligen alltid kunde hoppa in som vikarie när saknaden blev för stor.

Efter ett års förberedelse och formulering av uppdraget började Anna Emanuel Maier sitt nya uppdrag hösten 2018. I det ingår att vara mentor för nyutexaminerade lärare med fasta handledningstider varje vecka och även för övriga lärare som önskar det, med fokus på t.ex. kommunikation eller bedömning. Hon genomför även planerade klassrumsbesök utifrån definierade fokusområden och återkopplingsträffar efteråt. Att tillgången till feedback och pedagogiska samtal är något som uppskattas bland kollegorna råder det inget tvivel, om säger Anna.

– Just biten att känna sig sedd betyder väldigt mycket, det har blivit tydligt för mig. Att få feedback kopplad till det man lyckas åstadkomma konkret tillsammans med sina elever. Som lärare är vi inte så bortskämda med det, men vi mår så klart, precis som andra yrkesgrupper, bra av att bli bekräftade i vår yrkesskicklighet.

I uppdraget som utvecklingspedagog ingår också att arbeta på organisationsnivå med stöd och kompetensutveckling, genom workshops, föreläsningar och mottagande av studiebesök. Anna ser som sitt övergripande mål att bidra till en inkluderande skola där alla kan utvecklas och att hjälpa till att sprida en positiv bild av den svenska skolan där man lyfter fram goda exempel som kan inspirera andra.

– Långsiktigt hoppas jag att skolan generellt utvecklar ett ökat självförtroende. Negativa åsikter som gör sig hörda i debatten gör lätt att en ängslan smyger sig in. Ett sätt att göra det på är att hjälpas åt att belysa allt det positiva arbete som sker ute på våra skolor runt om i landet. Men vi måste också låta saker ta sin tid. Att göra förändringar i skolan går inte över en natt.

Nyfiken på Anna Emanuel Maier?

Anna Emanuel Maier är legitimerad grundskollärare för åk 1–7 och
utbildad montessoripedagog. Hon bor i Landskrona och arbetar på
Rydebäcksskolan i Helsingborg som förstelärare med särskild inriktning
som utvecklingspedagog.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer