Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Framtidens arbetsmarknad kräver fokus på social kompetens i skolan

Automation. Globalisering. Klimatomställning och ständigt högre krav på teknisk kompetens. Förutsättningarna på arbetsmarknaden förändras snabbt – och därmed vilka kunskaper och kompetenser som krävs för att få jobb. Det betyder också att skolan måste förändras. Det menar Jan Hylén i sin nya bok Framtidens arbetsmarknad – framtidens skola.

Jan Hylén har arbetat med skolans digitalisering i snart 25 år, bland annat som forskningschef vid Skolverket och som egen konsult. I sitt arbete har han sett utvecklingen i skolan ”lite utifrån”, som han själv säger. Hans intresse för skolan ligger i systemperspektivet och framför allt i framtidsfrågor.

– Skolan står vid en korsväg mellan att förvalta ett kunskapsarv och att förbereda för framtiden. Men framtidsfrågorna finns nästan inte alls med i den politiska debatten. Viktiga frågor, som hur skolan förbereder eleverna för framtidens arbetsmarknad, kommer i bakgrunden när politikerna bara pratar om mobiltelefoner och stök på lektionerna.

I Framtidens arbetsmarknad – framtidens skola har Jan Hylén samlat sina egna och andras spaningar om framtidens arbetsliv och vilka konsekvenser det får för skolan.

– Mycket av rutinmässiga jobb kommer att automatiseras. Inom industrin, men också i servicesektorn och inom administration. Det innebär att kompetenser som inte kan automatiseras blir allt viktigare, som problemlösning, samarbete och kulturell kompetens. Därför måste skolan satsa mer på så kallat socialt och emotionellt lärande.

Läroplanen lyfter många av dessa kompetenser, men det speglas inte tillräckligt väl i undervisning och nationella prov, menar Jan Hylén. Det är här digitaliseringen kommer in. Forskning visar att just socialt och emotionellt
lärande blir effektivare med digitala plattformar. Till exempel i grupparbete där man enkelt kan logga vem som gjort vad och kombinera samarbete och individuell bedömning. Det kräver i sin tur mer fokus på vad som kan uppnås med digitala resurser och mindre fokus på själva knapptryckningen.

– Vi måste lyfta frågorna om framtiden, annars riskerar skolan att bli alltmer irrelevant. Dessutom är det viktigt för jämlikheten i skolan, för att inte bara ge fördel till ungdomar som har resursstarka föräldrar som kan hjälpa till att navigera i det nya landskapet. Jag har inget färdigt recept, men jag hoppas att min bok ska väcka debatten.