
Aktiv läsning
66 kr
exkl moms
Information
Avsedd för:
Åk 3, Åk 4ISBN:
9789144078687Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
36003-01Upplaga:
FörstaSidantal:
48Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltHär hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare och föreläsare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen.
Hitta alltexkl moms
exkl moms
Duktiga läsare läser inte bara, utan de tänker hela tiden på vad de läser. De vet både när de förstår och när de inte förstår tack vare att de använder en mängd strategier mer eller mindre automatiskt, eller styr dem medvetet. Att utveckla en sådan metaförståelse är avgörande för att ha en god läsförståelse. Med Aktiv läsning lär sig eleverna hur duktiga läsare tänker! Aktiv läsning A vänder sig i första hand till elever i årskurserna 3 och 4. Boken innehåller enbart skönlitterära texter, eft...
Duktiga läsare läser inte bara, utan de tänker hela tiden på vad de läser. De vet både när de förstår och när de inte förstår tack vare att de använder en mängd strategier mer eller mindre automatiskt, eller styr dem medvetet. Att utveckla en sådan metaförståelse är avgörande för att ha en god läsförståelse. Med Aktiv läsning lär sig eleverna hur duktiga läsare tänker! Aktiv läsning A vänder sig i första hand till elever i årskurserna 3 och 4. Boken innehåller enbart skönlitterära texter, eftersom berättelser av olika slag oftare innehåller beskrivningar som kräver läsarens förmåga att läsa in saker i en text som inte står där klart och tydligt, men som är viktiga för förståelsen – och därmed läsupplevelsen. Därför är det effektivt att lära sig läsförståelsestrategier på sådana texter. Elevboken, Aktiv läsning A består av två delar: Del I och Del II med vardera sex kapitel. I Del I lär sig eleverna: att klura ut svåra ord i en text att läsa mellan raderna att fylla ut texten att föreställa sig textens ord i bilder att förutsäga vad som skulle kunna hända att ställa frågor till texten. Varje strategi synliggörs med tydliga exempel som visar hur en duktig läsare för en dialog med sig själv om texten under läsningen. Eleverna får sedan öva på att resonera med sig själva på samma sätt, med stöd av ledtrådar i elevboken. I Del II lär sig eleverna också vad duktiga läsare gör: före läsningen: plockar fram tidigare vetande och förutsäger vad berättelsen handlar om och efter läsningen: visar sin förståelse, bland annat genom att dra slutsatser göra jämförelser knyta ihop orsak och verkan skilja mellan åsikter och fakta. Varje kapitel i Del II har en bestämd inriktning: Berättelsens personer (kapitel 7 och 8) Berättelsens platser (kapitel 9) Berättelsens händelser (kapitel 10 och 11) Berättelsens tema (kapitel 12) Under läsningen läser eleverna med pennan i handen: De stryker under ord som de inte lyckas klura ut betydelsen av, och de kommenterar berättelsen så som de lärde sig i Del I. Dessutom finns Stopp och tänkuppgifter som hjälper eleverna att fokusera på berättelsens inriktning. Liten ordlista Sist i elevboken finns en alfabetiskt ordnad ordlista med förklaringar till utvalda ord som förekommer i elevbokens berättelser, instruktioner och frågor.
Avsedd för:
Åk 3, Åk 4Författare:
Görel HydénISBN:
9789144078687Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
36003-01Upplaga:
FörstaSidantal:
48Läromedel och lättläst Redaktionschef Svenska/Engelska
046-31 22 88 per.lindsjo@studentlitteratur.seLäromedelsutvecklare Läromedel och lättläst Svenska F-9
046-31 23 22 jenny.klang@studentlitteratur.seLäromedelsutvecklare Läromedel och lättläst Svenska F-9
046-31 22 14 jessica.olefeldt@studentlitteratur.seFörlagskoordinator Läromedel och lättläst
046-31 22 64 ylva.stromberg@studentlitteratur.seFör att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer