Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förskolor i förändring - med literacyperspektiv som verktyg

Skickas följande arbetsdag

Förskolan är en oerhört viktig kompensatorisk arena för barns lärande: ju tidigare språk och litteracitet stimuleras, desto mer påtagliga blir effekterna för resten av barnens liv. Förskolan kan göra skillnad. Den här boken baseras på ett utvecklingsarbete där forskare och förskolor i flerspråkiga områden deltog, med målet att på bästa sätt bidra till barns jämlika villkor och framtida möjligheter. Genom forskarens lins förklarar författarna teorier om literacy i ljuset av praktisk verksamh...

Förskolan är en oerhört viktig kompensatorisk arena för barns lärande: ju tidigare språk och litteracitet stimuleras, desto mer påtagliga blir effekterna för resten av barnens liv. Förskolan kan göra skillnad. Den här boken baseras på ett utvecklingsarbete där forskare och förskolor i flerspråkiga områden deltog, med målet att på bästa sätt bidra till barns jämlika villkor och framtida möjligheter. Genom forskarens lins förklarar författarna teorier om literacy i ljuset av praktisk verksamhet. De beskriver hur personalen arbetar framgångsrikt och varierat med att stötta barnens språk- och literacyutveckling, hur de delar ansvar så att alla i personalgruppen involveras och hur samarbetet med vårdnadshavare får stor betydelse. Utifrån ett antal olika teman ges i boken en mängd konkreta exempel på vad förskolorna gör för att främja språk, lärande och literacy. Så vad är det då man lyckats så väl med? Och vad beror det på? Förskolor i förändring riktar sig främst till personal i förskoleverksamhet och studenter på förskollärarutbildningen.

Introduktion 9 

Tidigare forskning och ­teoretiska perspektiv

Kapitel ett

Projekt som begrepp 19

Vad främjar och hämmar varaktig förändring? 20

Styrkedja, styrnät och ledarskap 25 

Kapitel två

Literacy-perspektiv på läs- och språkutveckling i förskolan 29 

Lekskrivande – ett verktyg för upptäcktsfärder i skriftspråkets magi 31

Emergent literacy – en växande språklig medvetenhet 34 

Flerspråkiga barns utveckling av språk och literacy 37

Samarbetet mellan hem och förskola 40 

Högläsningens roll i förskolan 42 

När teori blir praktik

Kapitel tre

Literacy-aktiviteter i verksamheten 51 

Vad gjorde man? 52 

Vad lyckades man med? 57 

Våra tankar om det som hände 58 

Kapitel fyra

Arbete i en flerspråkig miljö 61 

Vad gjorde man? 62 

Vad lyckades man med? 68 

Våra tankar om det som hände 69 

Kapitel fem

Samarbete med vårdnadshavare 71 

Vad gjorde man? 71 

Vad lyckades man med? 77 

Våra tankar om det som hände 78 

Kapitel sex

Stöttning åt alla barn 81

Vad gjorde man? 81 

Vad lyckades man med? 88 

Våra tankar om det som hände 89 

Kapitel sju

Delat ansvar för förändring 91 

Vad gjorde man? 91 

Vad lyckades man med? 96 

Våra tankar om det som hände 97 

Slutord 101 

Referenser 105 

Register 113 

Sätt fokus på språket

Låt literacy genomsyra verksamheten och satsa på att bygga ordförråd. Glöm inte ”att räva” − och bojkotta läsvilan! Nu berättar två nya böcker hur du bäst arbetar språkfrämjande i förskolan.

Läs intervjun med författarna

Information

Författare:
Ulla Damber Lena Randevåg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144175645
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46530-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
116

Författare

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Lena Randevåg

Lena Randevåg är fil.mag. i sociologi och pedagogik vid Mittuniversitetet.

 ;