Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Litteraturundervisning och interkulturella möten

Skickas följande arbetsdag

Litteraturundervisning och interkulturella möten

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ett välgenomtänkt arbete med skönlitteratur kan få oss att utmana våra egna föreställningar och tankemönster. Både elever och lärare kan lockas att gå utanför sina bekvämlighetszoner i mötet med det som är främmande och annorlunda, och kritiskt granska både sig själva och det egna samhället. I Litteraturundervisning och interkulturella möten ger författarna både konkreta undervisningsexempel på arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv på läsan...

Ett välgenomtänkt arbete med skönlitteratur kan få oss att utmana våra egna föreställningar och tankemönster. Både elever och lärare kan lockas att gå utanför sina bekvämlighetszoner i mötet med det som är främmande och annorlunda, och kritiskt granska både sig själva och det egna samhället. I Litteraturundervisning och interkulturella möten ger författarna både konkreta undervisningsexempel på arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv på läsande och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lärarens viktiga roll i valet av texter, arbetsformer och i relationen till eleverna. Målet är att skapa en trygg arena som ger utrymme för en mångfald av engagerade röster och kritisk reflektion. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans senare år och gymnasiet.

1. Mötas i och genom litteraturen 9

Bokens kapitel 12

Bokens författare 15

 

2. Teoretiska utgångspunkter och centrala begrepp 17

Läsning, litteraturundervisning och interkulturalitet  18

Mångkulturalitet och interkulturalitet 19

Litteraturen som språngbräda för samtal och reflektion 21

Flerspråkiga elever – stärkta eller osynliggjorda 23

Litteraturläsning på olika sätt 25

Receptionsteori – mötet mellan läsare och text 29

Efferent och estetisk läsart 30

Rörelse genom olika faser i läsprocessen 31

Sociokulturell modell för undervisning 32

Texttolkande samtal 33

 

3. Litteratur­undervisning i en globaliserad värld 37

En mångfald av röster och perspektiv 38

Utbildningspolitikens pluralistiska intentioner 39

Skönlitteratur som vidgar elevernas horisont 41

Litteraturdidaktikens betydelse 45

Möjlighet till igenkänning och identifikation 47

Litteratur som engagerar eleverna 49

 

4. Utanför bekvämlig­hets­zonen 53

Lärarröster om utmanande läsning                                54

Hey Dolly och Flyga drake 57

Utforska karaktärerna 59

Textval och förhållningssätt 61

Skönlitteraturens roll i svenskämnet 63

 

5. Att möta sig själv och andra i texten 67

Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk 67

Litteratursamtal kan utveckla språk och identitet 70

Empiriska undersökningar från ett SVA-klassrum 73

Läsningen av den nutida romanen 73

Läsningen av den äldre romanen 78

Avslutande tankar om litteraturarbetet 82

 

6. Läraren, litteraturen och didaktiken 85

Lärarens didaktiska förhållningssätt 86

En mångkulturell didaktisk beredskap 90

 

7. Läsprojektet Herakles 93

Romanen Herakles94

Klassen och litteraturen 95

Läraren och litteraturen 95

Lärarens didaktiska val 96

Reflektion över lärarens didaktiska val 96

Läsloggarna 97

Reflektion över lärarens val av arbete med läslogg 98

Framträdande läsarter i loggböckerna 98

Läsning som identifikation 99

Etisk läsning 100

Emotionell läsning 102

Samtalen om Herakles 104

Framträdande läsarter i samtalen 105

Prövande läsning 106

Avslutande reflektioner om Herakles108

Att fånga upp och utmana elevernas föreställningar 109

En ansvarstagande läsart 109

Referenser 113

Register 121

Information

Författare:
Lotta Bergman Eva Bringéus Catarina Economou
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114842
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
39354-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
124

Författare

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Eva Bringéus

Eva Bringéus är adjunkt i svenska med didaktisk inriktning och arbetar vid Malmö universitet på institutionen för kultur, språk och medier (KSM). H...

Catarina Economou

Catarina Economou är lektor i svenska som andraspråk och svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för ku...

 ;

Ett välgenomtänkt arbete med skönlitteratur kan få oss att utmana våra egna föreställningar och tankemönster. Både elever och lärare kan lockas att gå utanför sina bekvämlighetszoner i mötet med det som är främmande och annorlunda, och kritiskt granska både sig själva och det egna samhället. I Litteraturundervisning och interkulturella möten ger författarna både konkreta undervisningsexempel på arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv på läsan...

Ett välgenomtänkt arbete med skönlitteratur kan få oss att utmana våra egna föreställningar och tankemönster. Både elever och lärare kan lockas att gå utanför sina bekvämlighetszoner i mötet med det som är främmande och annorlunda, och kritiskt granska både sig själva och det egna samhället. I Litteraturundervisning och interkulturella möten ger författarna både konkreta undervisningsexempel på arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv på läsande och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lärarens viktiga roll i valet av texter, arbetsformer och i relationen till eleverna. Målet är att skapa en trygg arena som ger utrymme för en mångfald av engagerade röster och kritisk reflektion. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans senare år och gymnasiet.

Information

Författare:
Lotta Bergman Eva Bringéus Catarina Economou
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189628
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
39354-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Eva Bringéus

Eva Bringéus är adjunkt i svenska med didaktisk inriktning och arbetar vid Malmö universitet på institutionen för kultur, språk och medier (KSM). H...

Catarina Economou

Catarina Economou är lektor i svenska som andraspråk och svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för ku...

 ;