Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikation i vården

Skickas följande arbetsdag

Kommunikation i vården

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet bes...

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet beskriver de faktorer som har betydelse för patientens upplevelse och vårdens kvalitet med fokus på kommunikation. Hur information och undervisning går till, vilka regler som finns för kommunikation inom vården, vilka aspekter som påverkar interaktionen mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga och hur dessa aspekter kan hanteras tas upp i boken. Syftet med boken är också att förbereda läsaren för god interprofessionell kommunikation i framtidens vård, där allt fler kontakter sker digitalt. Den främsta målgruppen är blivande eller redan yrkesverksamma sjuk­sköterskor, men all vårdpersonal har nytta av att läsa boken eftersom god kommunikation är avgörande i så många sammanhang.

Det är en imponerande bok då den spänner över många områden utan att varken bli ytlig eller för abstrakt.

Information

Redaktörer:
Lene Martin
Kapitelförfattare:
Inger K. Holmström Jessica Höglander Håkan S. Sandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137285
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40472-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
392

Författare

Lene Martin

Lene Martin har verkat som professor i vårdvetenskap, dekan och forskningsledare vid Mälardalens universitet samt drivit forskning inom bl.a. hälso...

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är professor i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet, och associerad forskare vid Uppsala universitet. Hon är leg. sjuksköte...

Jessica Höglander

Jessica Höglander är legitimerad sjuksköterska och universitetslektor i vårdvetenskap, undervisar inom sjuksköterskeutbildningen vid Mälardalens Hö...

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

 ;

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet bes...

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet beskriver de faktorer som har betydelse för patientens upplevelse och vårdens kvalitet med fokus på kommunikation. Hur information och undervisning går till, vilka regler som finns för kommunikation inom vården, vilka aspekter som påverkar interaktionen mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga och hur dessa aspekter kan hanteras tas upp i boken. Syftet med boken är också att förbereda läsaren för god interprofessionell kommunikation i framtidens vård, där allt fler kontakter sker digitalt. Den främsta målgruppen är blivande eller redan yrkesverksamma sjuk­sköterskor, men all vårdpersonal har nytta av att läsa boken eftersom god kommunikation är avgörande i så många sammanhang.

Information

Redaktörer:
Lene Martin
Kapitelförfattare:
Inger K. Holmström Jessica Höglander Håkan S. Sandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164939
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40472-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lene Martin

Lene Martin har verkat som professor i vårdvetenskap, dekan och forskningsledare vid Mälardalens universitet samt drivit forskning inom bl.a. hälso...

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är professor i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet, och associerad forskare vid Uppsala universitet. Hon är leg. sjuksköte...

Jessica Höglander

Jessica Höglander är legitimerad sjuksköterska och universitetslektor i vårdvetenskap, undervisar inom sjuksköterskeutbildningen vid Mälardalens Hö...

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

 ;