Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lära till yrkeslärare

en introduktion
Skickas följande arbetsdag

Lära till yrkeslärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Susanne Köpsén (red.) är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hon medverkade vid införandet av yrkeslärarprogrammet och har haft kursansvar för och undervisat på programmet. Övriga författare är forskare som är, eller har varit, verksamma som lärare vid yrkeslärarprogrammet: Per Andersson, Kristina Hellberg, Johanna Köpsén, Martin Lundberg, Sofia Nyström, Andrzej Szklarski och Ragnhild Swahn. Lära till yrkeslärare För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, båd...

Susanne Köpsén (red.) är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hon medverkade vid införandet av yrkeslärarprogrammet och har haft kursansvar för och undervisat på programmet. Övriga författare är forskare som är, eller har varit, verksamma som lärare vid yrkeslärarprogrammet: Per Andersson, Kristina Hellberg, Johanna Köpsén, Martin Lundberg, Sofia Nyström, Andrzej Szklarski och Ragnhild Swahn. Lära till yrkeslärare För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var under­visningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning. I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa, eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar, till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola. Andra upplagan

Information

Redaktörer:
Susanne Köpsén
Kapitelförfattare:
Per Andersson Kristina Hellberg Johanna Köpsén Martin Lundberg Sofia Nyström Ragnhild Swahn Andrzej Szklarski
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144132259
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
37296-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
256

Författare

Susanne Köpsén

Susanne Köpsén är biträdande professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lär...

Per Andersson

Per Andersson är professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, ­Linkö...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Johanna Köpsén

Johanna Köpsen arbetar på Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Sin grundutbildning har Johanna inom sociologi o...

Martin Lundberg

Martin Lundberg är filosofie doktor i pedagogik och arbetar som utvecklingsledare vid Barn- och utbildningsförvaltningen i Tranås kommun. Han har t...

Sofia Nyström

Sofia Nyström är docent i pedagogik och universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap...

Ragnhild Swahn

Ragnhild Swahn är universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet, där hon utbildat yrkeslärare i snart 30 år. I sin forskning h...

Andrzej Szklarski

Andrzej Szklarski är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans vetenskapliga intressen och publicering handlar främst om ko...

 ;

För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lära...

För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var undervisningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning. I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa, eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar, till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola.

Information

Redaktörer:
Susanne Köpsén
Kapitelförfattare:
Per Andersson Kristina Hellberg Johanna Köpsén Martin Lundberg Sofia Nyström Ragnhild Swahn Andrzej Szklarski
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174563
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
37296-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Susanne Köpsén

Susanne Köpsén är biträdande professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lär...

Per Andersson

Per Andersson är professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, ­Linkö...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Johanna Köpsén

Johanna Köpsen arbetar på Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Sin grundutbildning har Johanna inom sociologi o...

Martin Lundberg

Martin Lundberg är filosofie doktor i pedagogik och arbetar som utvecklingsledare vid Barn- och utbildningsförvaltningen i Tranås kommun. Han har t...

Sofia Nyström

Sofia Nyström är docent i pedagogik och universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap...

Ragnhild Swahn

Ragnhild Swahn är universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet, där hon utbildat yrkeslärare i snart 30 år. I sin forskning h...

Andrzej Szklarski

Andrzej Szklarski är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans vetenskapliga intressen och publicering handlar främst om ko...

 ;