
Den skapande läsaren
Hermeneutik och tolkningskompetens
184 kr
exkl moms
Information
ISBN:
9789144038469Utgivningsår:
2005Artikelnummer:
31963-01Upplaga:
FörstaSidantal:
144Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltHär hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare och föreläsare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen.
Hitta alltHermeneutik och tolkningskompetens
exkl moms
exkl moms
Vad händer när vi läser en text? Varför kan samma text tolkas på så många olika sätt – men ändå inte hur som helst? I den här boken vill författaren ge en helhetsbild av texttolkningsproblematiken. Tolkningen beskrivs som en ”hermeneutisk båge” där vår första spontana förståelse av en text prövas och nyanseras genom metodisk analys, med målsättningen att nå fram till en kreativ tillämpning av texten. Den skapande läsaren riktar sig i första hand till dem som i sina studier, t.ex. i religionsv...
Vad händer när vi läser en text? Varför kan samma text tolkas på så många olika sätt – men ändå inte hur som helst? I den här boken vill författaren ge en helhetsbild av texttolkningsproblematiken. Tolkningen beskrivs som en ”hermeneutisk båge” där vår första spontana förståelse av en text prövas och nyanseras genom metodisk analys, med målsättningen att nå fram till en kreativ tillämpning av texten. Den skapande läsaren riktar sig i första hand till dem som i sina studier, t.ex. i religionsvetenskap, filosofi, historia eller litteraturvetenskap, ställs inför uppgiften att skriva uppsatser och avhandlingar. Genom dessa skriftliga arbeten skall studenten visa sin förmåga att tolka vetenskapliga texter, skönlitteratur, tidningsartiklar eller andra skrivna källor. Att avlägga en examen inom en viss akademisk disciplin innebär att bli bedömd som en kompetent uttolkare inom det egna ämnesområdet. Kompetens handlar inte bara om insamlad kunskap, utan också om praktiska färdigheter, där man visar sin förmåga att tillämpa det man har lärt sig. Boken erbjuder läsaren redskap för att komma vidare i denna kreativa tolkningsprocess.
Författare:
Björn VikströmISBN:
9789144038469Utgivningsår:
2005Artikelnummer:
31963-01Upplaga:
FörstaSidantal:
144Förläggare Kurslitteratur och Kompetensutveckling Statsvetenskap och Humaniora
046-31 21 46 caroline.boussard@studentlitteratur.seFörlagskoordinator Kurslitteratur och Kompetensutveckling
046-31 22 02 aude.plathner@studentlitteratur.seFör att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer