Privatperson Logga in

Bildens retorik i journalistiken

Skickas följande arbetsdag

269 kr

exkl moms

Läs mer Stäng

Bilden är ett av retorikens mest kraftfulla redskap. En bild går rakt på känslorna och förmedlar (vad åskådaren tror är) sanningen. Bilder sätter sig dessutom i minnet - det man minns från en händelse eller en tidsperiod är ofta relaterat till nyhetsbilder. Temat för den här boken är bildjournalistikens retoriska sida: sambandet mellan bild, journalistik och retorik. Här visas hur bildjournalistiken kan användas för att styra våra uppfattningar och få oss att ta ställning och gå till handling...

Information

ISBN:

9789113023038

Utgivningsår:

2011

Artikelnummer:

37918-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

135

Författare

Brigitte Mral

Brigitte Mral är professor i retorik vid Örebro universitet och författare till ett flertal böcker och forskningsrapporter inom retorik och medie- ...

Henrik Olinder

Henrik Olinder är handläggare inom kriskommunikation vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (tidigare Krisberedskapsmyndigheten). Han unde...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer