Varför flickor?

Ideal, självbilder och ätstörningar

Skickas inom 3-5 arbetsdagar

222 kr

inkl moms

Läs mer Stäng

Varför drabbas flickor i högre grad av ätstörningar än pojkar? Är dagens skönhetsideal mer tvingande för unga kvinnor än för unga män? Finns det historiska förklaringar till att kvinnor förväntas disciplinera sina kroppar mer än män? Dessa och liknande frågor står i fokus för den här tvärvetenskapliga antologin. Författarna diskuterar från olika infallsvinklar och använder sig av olika slags källmaterial. Samtida exempel är hämtade från unga kvinnors självbiografier och ungdomars beskrivninga...

Information

ISBN:

9789144030531

Utgivningsår:

2003

Artikelnummer:

31405-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

168

Författare

Birgitta Meurling

Birgitta Meurling, född 1963, är docent och vikarierande lektor i etnologi vid Institutionen för kulturantropologi och etnologi vid Uppsala univers...

Birgitta Edlund

Birgitta Edlund, född 1948, är sjuksköterska med specialistutbildning i psykiatrisk vård och lektor vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetens...

Anna-Karin Frih

Anna-Karin Frih, född 1975, är filosofie doktor i historia och disputerade 2007 vid Örebro universitet med avhandlingen Flickan i medicinen. Ungdom...

Ann-Sofie Ohlander

Ann-Sofie Ohlander är professor emerita i historia vid Örebro universitet. Hon är en välbekant profil inom svensk kvinnoforskning och en efterfråga...

Sascha Qvortrup

Sascha Qvortrup, född 1969, är Cand. mag. i Idéhistorie og sociokulturel analytik, Bachelor of Arts i antropologi samt Ph.d.-studerande vid Syddans...

Barbro Thurfjell

Barbro Thurfjell Överläkare och doktorand vid Institutionen för neurovetenskap, barn- och ungdomspsykiatri, Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Marie Öhman

Marie Öhman är biträdande professor i idrott med didaktisk inriktning vid Örebro universitet och har undervisat på lärarutbildningen i över 20 år. ...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer