Privatperson Logga in

Man ser inte gruppen för alla barn

Individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan

Skickas följande arbetsdag

267 kr

exkl moms

Läs mer Stäng

Förskolan är och har av tradition varit en social arena där just att lära sig vara tillsammans och bli deltagare i grupp varit det centrala. I dag blir dock både förskolan och samhället alltmer individualiserat. I Man ser inte gruppen för alla barn diskuterar vi förskolan i ljuset av spänningsfältet mellan individ och grupp. Bland annat diskuteras hur barngruppen kan bli en positiv resurs för barns lärande inom olika lärandeområden såsom språk, matematik och musik, och vad man som förskollära...

Dynamiken mellan individen och gruppen skildras initierat och antologin ger inspiration och verktyg till arbetet inom förskolan där gruppen är basen.

Information

ISBN:

9789144105086

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

38818-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

196

Författare

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Cecilia Wallerstedt

Cecilia Wallerstedt är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.

Niklas Pramling

Niklas Pramling är professor i pedagogik. Han leder den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande...

Torgeir Alvestad

Torgeir Alvestad är universitetslektor i förskolepedagogik och ledare för förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Hans forskning har fram...

Camilla Björklund

Camilla Björklund är docent i pedagogik och verksam som lärarutbildare och handledare inom det förskolepedagogiska fältet. Hennes forsknings­intres...

Elisabeth Doverborg

Elisabet Doverborg är universitetslektor med bakgrund som förskol­lärare, lärarutbildare och forskare. Hon har arbetat med lärarutbildning och komp...

Mirella Forsberg Ahlcrona

Mirella Forsberg Ahlcrona är förskollärare, dockteaterpedagog och fil.dr i pedagogik. Hon är lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst i Tro...

Karin Gustafsson

Karin Gustafsson är förskollärare med mångårig erfarenhet av förskolans verksamhet. Hon är verksam som universitetslektor inom förskollärar­program...

Anette Hellman

Anette Hellman, docent i pedagogik, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Forskningsintressen: normalitets...

Rauni Karlsson

Rauni Karlsson har många års erfarenhet som förskollärare och är verksam som universitetslektor inom förskollärarprogrammet. Hennes forskningsintre...

Maelis Karlsson Lohmander

Maelis Karlsson Lohmander är universitetslektor i pedagogik och psykologi och verksam som lärarutbildare och handledare inom det förskole­pedagogis...

Anne Kultti

Anne Kultti är lektor i pedagogik och verksam som utbildare inom förskollärarutbildningen. Hennes forskningsintresse rör kommunikation, deltagande ...

Pernilla Lagerlöf

Pernilla Lagerlöf har en bakgrund som förskollärare och har även en mastersexamen i specialpedagogik. Hennes forskningsintresse rör yngre barns mus...

Agneta Simeonsdotter Svensson

Agneta Simeonsdotter Svensson är förskollärare, specialpedagog och lektor i pedagogik. Hon är verksam inom specialpedagogiska programmet, lärarprog...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer