Lärandets grogrund

Perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan

Skickas följande arbetsdag

247 kr

inkl moms

Läs mer Stäng

Förskolans läroplan Lpfö-98/2010 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till förskolan, arbetslaget och varje förskollärares ­bedömning i mötet med barnen. Lärandets grogrund som har skrivits på uppdrag av Skolverket är ett komplement till läroplane...

På uppdrag av Skolverket har författarna skrivit ett komplement till förskolans läroplan där de konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet. Hur förskollärare ska arbeta och förhålla sig till barns lärande har medvetet utelämnats i läroplanen. Det är upp till professionen att omsätta innehåll till praktik. Därför ger den föreliggande volymen ett mycket värdefullt och viktigt perspektiv på Förskolans läroplan Lpfö-98/2010.

Information

ISBN:

9789144110639

Utgivningsår:

1999

Revisionsår:

2016

Artikelnummer:

7002-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

160

Författare

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Sonja Sheridan

Sonja Sheridan är professor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hon har många års erfa...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer