Efter festen

Om konsten att utvecklas från doktor till docent

Skickas följande arbetsdag

310 kr

inkl moms

Läs mer Stäng

Postdoktorns utsatta position har lyfts fram i ett antal utredningar, rapporter och debatter de senaste åren. Otydliga karriärvägar och osäkra anställningsförhållanden är några av de kritiska faktorer som identifierats och som riskerar att äventyra framtida kompetensförsörjning inom svensk forskning och utbildning. I Efter festen lyfts den ofta ohörda postdoktorala rösten fram, genom diskussion kring och reflektion över den osäkra och förvirrande tiden efter disputationen. Boken identifierar ...

Många talar idag om värdet av föryngring och förnyelse men trots det finns det få regler och rutiner kring hur man etablerar sig i akademin. De unga forskarna kryssar istället mellan lektorsvikariat och projektanställningar och förväntas verka i det lokala men också synas i det globala. De ska tänka långsiktigt men tvingas agera taktiskt. Det har länge saknats praktiska handböcker och professionella manifest för de unga forskarna. Nu finns det. Efter festen ger handfasta råd för det akademiska vardagsarbetet men erbjuder också kloka reflektioner och kritiska utmaningar. Den är nödvändig läsning för alla som lever och verkar i dagens akademi och som vill vara med och forma dess framtid.

Information

Illustratör:

Malin Ingemarsdotter Jönss

ISBN:

9789144094809

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

38201-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

252

Författare

Sara Eldén

Sara Eldén är docent i sociologi och verksam vid Lunds universitet. Hon disputerade år 2009 på en avhandling om populärterapeutisk kultur och parre...

Anna Jonsson

Anna Jonsson är docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet och forskar om kunskapsöverföring och lärande inom organisationer och i samhället. J...

Tobias Axelsson

Tobias Axelsson disputerade 2008 i ekonomisk historia vid Lunds universitet på en avhandling om jordbruksfrågor i Indonesien. I dag är han lektor m...

Martin Berg

Martin Berg är docent i sociologi och biträdande professor i medieteknik vid Institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Malmö universitet....

Elin Bommenel

Elin Bommel är filosofie doktor från Tema Teknik i Linköping, och lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap vid Campus H...

Ulla Eriksson-Zetterquist

Ulla Eriksson-Zetterquist är professor i företagsekonomi och föreståndare vid det tvärvetenskapliga forskningsinstitutet Gothenburg Research Instit...

Maria Grafström

Maria Grafström, docent i företagsekonomi, är verksam som forskare och forskningsledare på Score (Stockholm Centre for Organizational Research) vid...

Liisa Husu

Liisa Husu är professor i genusvetenskap vid Örebro universitet samt Co- Director av GEXcel International Collegium for Advanced Transdisciplinary ...

Mikael Klintman

Mikael Klintman är professor vid Sociologiska institutionen vid Lunds universitet, där han disputerade 2000. Han tillbringade sin postdok-period vi...

Johannes Persson

Johannes Persson är filosof och verksam i Lund.

Jens Rennstam

Jens Rennstam är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar i organisationsteori vid företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan,...

Helena Sandberg

Helena Sandberg är fil. dr och professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid akademin för hälsa och välfärd vid Högskolan i Halmstad, samt doc...

Lars Strannegård

Lars Strannegård is professor at the Stockholm School of Economics and holder of the Bo Rydin and SCA Chair in Leadership. His research interests f...

Alexander Styhre

Alexander Styhre är fakultetsprofessor inom organisation och management vid företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs univer...

Peter Svensson

Peter Svensson är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar på företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. H...

Ulrika Westrup

Ulrika Westrup är ekonomie doktor och lektor i företagsekonomi på Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap vid Campus Helsingborg,...

Jacob Östberg

Jacob Östberg är professor i reklam och PR vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Östberg disputerade 2003 vid Lunds univers...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer