Kulturekonomi

Konsten att fånga osynliga värden

Skickas följande arbetsdag

383 kr

inkl moms

Läs mer Stäng

Är det nödvändigt att mäta kulturens ekonomiska värde? Går det att bedöma kulturella värden i nyttotermer? Här resonerar några av Europas främsta forskare inom kulturekonomi kring dessa frågor. Utblickar till Europa visar att antalet yrkesverksamma inom kulturnäringen ökar betydligt snabbare än i någon annan bransch. Vad gäller kultursponsring så tolkas skattelagstiftningen på olika sätt i olika länder, vilket får konsekvenser för kulturnäringen. I Sverige ökar pressen på kulturverksamhetens ...

Information

ISBN:

9789144046983

Utgivningsår:

2007

Artikelnummer:

32413-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

375

Författare

Diana Binnaz Ayata

Diana Binnaz Ayata, journalist. Examen från JMK – Institutionen för journalistik, medier och kommunikation i Stockholm (tidigare Journalisthögskola...

Arjo Klamer

Arjo Klamer, professor vid The Erasmus Institute for Philosophy and Economics i Rotterdam. Hans forskning syftar bland annat till att belysa nödvän...

Ann-Sofie Köping Olsson

Ann-Sofie Köping är doktorand i företagsekonomi vid Stockholms Universitet. Hon arbetar f n med en avhandling om symfoniorkestrar.

Lisbeth Lindeborg

Lisbeth Lindeborg, fil.dr i politikvetenskap, kulturskribent och författare, arbetar i Tyskland, usa, Storbritannien och Frankrike. Forskar och skr...

Katja Lindqvist

Katja Lindqvist är biträdande lektor vid Institutionen för service management, Lunds universitet. En av grundarna av masterutbildningen Curating Ar...

Ragnar Lund

Ragnar Lund, doktorand vid Företagsekonomiska institutionen, SU, där han föreläser och forskar om marknadsföring. Under 2005 erhöll han pris för bä...

Francois Matarasso

Francois Matarasso, forskare och författare, bosatt i Storbritannien. Matarasso kan ses som en praktiker som vill teoritisera sina praktiska kunska...

Alessandro Narduzzo

Alessandra Narduzzo, professor i strategisk ledning vid Free University i Bozen-Bolzano belyser behovet av verksamhetsrevision i kulturorganisationer.

Lars Vilks

Lars Vilks, fi l.dr i konstvetenskap och konstnär. Professor i konstteori vid Konsthögskolan i Bergen 1997–2003 och särskilt engagerad i frågor kri...

Luca Zan

Luca Zan, professor i företagsekonomi vid universitet i Bologna, belyser behovet av verksamhetsrevision i kulturorganisationer.

Peter-Wim Zuidhof

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer