Laborativ matematik

Uppdragsutbildning

Lgr 11 betonar att laborationer ska vara ett naturligt inslag i matematikundervisningen genom alla skolår. Istället för att föra en diskussion om laborationer ska användas eller ej bör fokus, enligt Läroplanen, ligga på vilka laborationer som ska användas och varför. I den här kursen visar Per Berggren och Maria Lindroth hur man får laborativa aktiviteter att bli en självklar del av matematikundervisningen och elevernas lärande. Deras arbetssätt utgår från inlärningsnivåer i matematik som hjälper elever att gå från den laborativa och konkreta uppgiften till teoretiska modeller genom ökad abstraktion i flera mindre steg. Detta är ofta avgörande för att en laborativ uppgift ska hjälpa eleverna till inlärning och förståelse av nya begrepp. Kursen vänder sig till dig som undervisar i matematik i grundskolans alla åldrar.

Seminarietillfällen

Inga planerade tillfällen.

Bokningsförfrågan

Denna utbildning kan bokas till det tillfälle och den plats som bäst passar era behov. Kontakta oss för vidare diskussion om hur just er utbildning kan se ut.

Bokningsförfrågan

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer