Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Elevhälsa och lärarhälsa

Så arbetar vi med Känsla av sammanhang i skolan

Skickas följande arbetsdag

I dag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att före­bygga arbetsrelaterad ohälsa, men lärare och annan skol­personal har också ett medarbetaransvar att hålla sig friska. För detta behövs både kunskap och strategier. I den här boken presenterar författaren hur man inom r...

Läs mer

I dag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att före­bygga arbetsrelaterad ohälsa, men lärare och annan skol­personal har också ett medarbetaransvar att hålla sig friska. För detta behövs både kunskap och strategier. I den här boken presenterar författaren hur man inom ramen för skolans verksamhet kan samverka och göra rätt prioriteringar i det hälsofrämjande arbetet. De verktyg som boken presenterar är ­också användbara i andra verksamheter än skolan där elever byts ut mot till exempel barn, brukare eller patienter. Känsla av sammanhang (KASAM) är en organisationspsykologisk ­modell för hälsofrämjande arbete som bygger på de tre grund­stenarna ­begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Många verksamheter arbetar flitigt med KASAM, med förbättrad psykisk ­hälsa som resultat. För att ­personalen i ­skolan ska förstå hur de bäst ska kunna ­stärka elevers begriplighet, hanter­barhet och menings­fullhet kan det vara av stor betydelse att de först ­stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett ­sådant ­arbete kan gå till presenteras i denna bok. Elevhälsa och lärarhälsa riktar sig främst till blivande och verksamma lärare samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och elevhälsoteam, liksom andra som vill arbeta hälsofrämjande, kan ha god nytta av boken.

Stäng
Information

Författare:

Magdalena Berger

ISBN:

9789144140322

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

43194-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

152
 ;