Sverige
Privatperson Logga in

Att pedagogiskt bemöta språklig sårbarhet i förskolan

Uppdragsutbildning

Målgrupp Kursen riktar sig till förskollärare, logopeder och alla med ansvar för barnens språkliga och sociala utveckling. För att lyfta fram betydelsen av lärandemiljön, språket och pedagogiken, och för att komma bort från ett ensidigt fokus på barnets/elevens språkliga förmåga, presenterar Barbro Bruce i den här kursen ett i sammanhanget helt nytt begrepp: språklig sårbarhet. Den språkliga sårbarheten uppstår som en obalans mellan barnets/elevens språkliga förutsättningar och de förväntningar som ställs på språklig förståelse och uttrycksförmåga i kunskapsutveckling och kamratrelationer. Det innebär att sårbarheten ökar i takt med att de språkliga kraven i skolan blir högre. Samtidigt blir den mer dold i kraft av att den inte längre gör sig påmind i uttalet. Utbildningen ger: fördjupad kunskap och medvetenhet om typisk språkutveckling kunskap om hinder och utmaningar i språkutvecklingen förslag på pedagogiska angreppssätt och möjligheter förbättrad grund för samverkan mellan olika professioner Genomförande Föreläsning halvdag Mål Ökad kunskap om olika faktorers påverkan på barns språkutveckling samt förslag på arbetssätt som stöttar barn, särskilt dem med utmaningar, i deras utveckling.

Seminarietillfällen

Inga planerade tillfällen.

Bokningsförfrågan

Denna utbildning kan bokas till det tillfälle och den plats som bäst passar era behov. Kontakta oss för vidare diskussion om hur just er utbildning kan se ut.

Bokningsförfrågan

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer