Privatperson Logga in

Tre författare om juridik i förskolan

Vid årsskiftet blev Barnkonventionen svensk lag, och frågan om barnrätt är mer aktuell än på länge. Vi har intervjuat tre författare som skrivit om juridik för förskolepersonal - hur skriver man egentligen om juridik för ickejurister? Och hur konkretiserar man internationell lagstiftning så att svenska förskolepedagoger får daglig nytta av den?

Läs vår intervju med Helene Roslund, om utmaningen med att skriva juridik för icke-jurister och om det faktum att förskolan ofta hamnar i skolans skugga. ”Det är otroligt viktigt att förskolan är av god kvalitet,” säger Helene Roslund, som hoppas att boken ska fungera som ett bra, juridiskt stöd i det dagliga arbetet. Intervjun med Helene hittar du här.

Behövdes det mer regler för att stärka barnets ställning inom Sverige? Ja, tycker Marie Lundin Karphammar. Vad FN:s ibland för svenska ögon ovanliga formuleringar praktiskt innebär har hon benat ut i Implementering av barnkonventionen. Däri kan personal som arbetar med barn i kommunal verksamhet få konkreta råd och stöd i sitt dagliga arbete. Läs mer om hur Marie har tänkt om barns delaktighet i samhället här.

Som projektledare för Barnombudsmannens kunskapslyft Barnrätt i praktiken har Fanny Davidsson styr på vad som är relevant för förskolepersonal att veta, och hur man bryter ner en text som barnkonventionen till konkreta frågor att arbeta med. Och det på ett lekfullt sätt. "Alla människor är rättighetsbärare, säger Fanny Davidsson. Därför är det viktigt att ge barn från en tidig ålder kunskap om sina rättigheter. Barnen behöver lära sig vad vuxna och andra barn får och inte får göra mot dem”. Läs vår intervju med Fanny här.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer