Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rasten

Möjligheternas mellanrum

Skickas följande arbetsdag

Rasten

Möjligheternas mellanrum

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 294 kr inkl. moms
Studora e-bok 182 kr inkl. moms

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? Vilken betydelse har...

Läs mer

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande? Vad kan vi lära av rastens historia? Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande? Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? Hur ser en samtida rastverksamhet ut? Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster? Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse? Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Stäng

Boken tar upp hur en genomtänkt rastverksamhet kan bidra positivt till elevernas utveckling av social kompetens. Med en helhetssyn på skoldagen, som innefattar både lektioner och raster, kan man nå långt i arbetet att skapa trygghet i skolan. I boken får vi också förslag och exempel på en mängd material och miljöer som berikar rasterna.

Information

Redaktörer:

Ann S Pihlgren

Översättare:

Nils-Martin Lundsgård

Illustratör:

Anna-Karin Fryxell

Omslag:

Jens Martin

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144124049

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39833-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

216

Författare

 ;

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: • Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? • Vilken betydelse...

Läs mer

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: • Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? • Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande? • Vad kan vi lära av rastens historia? • Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande? • Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? • Hur ser en samtida rastverksamhet ut? • Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster? • Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse? Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Stäng
Information

Redaktörer:

Ann S Pihlgren

Översättare:

Nils-Martin Lundsgård

Illustratör:

Anna-Karin Fryxell

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174198

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39833-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;