Om vår utgivning för universitet & högskola

Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning

SEK324 kr
343 kr inkl. moms
Skickas följande arbetsdag

    • 7
      Förord
  • Del I
      • 1
        13
        Pedagogiskt ledarskap – låsning eller lösning?
        • 15
          I demokratins namn – folkhemmets skola
        • 19
          Pedagogiskt ledarskap – ett ledarskap med förbehåll
        • 21
          Vem ska styra – stat eller kommun?
        • 22
          Beslutet om en grundskola – en spjutspets mot framtiden
        • 25
          Ropen de skalla – daghem åt alla!
        • 26
          Skolan i skrattspegeln
        • 28
          En papperskvarn som mal och mal
        • 30
          Utbildning av rektorer före 1992 – första och andra versionen
        • 31
          Folkhemmets flaggskepp blir svårt att styra
        • 33
          Sammanfattning av åren 1946–1991 
– en regelstyrd skola före kommunaliseringen
      • 2
        35
        En kommunaliserad och målstyrd skola
        • 37
          Old Public Administration blir New Public Management
        • 40
          Utbildning av rektorer efter 1992 – tredje, fjärde och femte versionen
        • 44
          Sammanfattning från år 1992 – mot en mål- och resultatstyrd skola
      • 3
        47
        Att definiera pedagogiskt ledarskap
        • 47
          Rektor i skolförordningen
        • 48
          Statens vilja
        • 50
          2010 års skollag
        • 51
          Skolinspektionen
        • 52
          Sveriges Skolledarförbund
        • 53
          Pedagogiskt ledarskap i USA
        • 54
          Pedagogiskt ledarskap – också utanför skolan?
        • 55
          Pedagogiskt ledarskap i denna bok
        • 56
          Det pedagogiska ledarskapets resa genom sju decennier
  • Del II
      • 4
        63
        Skolans spelplan – att leda och organisera för lärande
        • 65
          Strukturella och kulturella (a)symmetrier
        • 69
          Pedagogisk ledning – det är viktigt för mig 
att det går bra för dig
        • 74
          En ledningsprocess – två ledningsgrupper
        • 75
          Vad är viktigt för det som är viktigt – om utbildningskvalitet och ledningsorganisation
        • 80
          Vägval och prioriteringar vid design av en ledningsorganisation
  • Del III
      • 5
        87
        Rollen som verktyg – abstrakt men kraftfull
        • 90
          Rektor vet bäst?
      • 6
        93
        Lektions- och verksamhetsbesök
        • 95
          Varför – i vilket syfte?
        • 96
          Vad – vilket fokus?
        • 97
          Teaching and Learning Standards – ett exempel från Washington DC
        • 98
          När ska det ske?
        • 98
          Hur ska det ske?
        • 101
          Samtalet efteråt?
        • 105
          En klok rektor i Borgå
        • 106
          Språkbruk blir tankebruk – om betydelsen av ett gemensamt professionellt språk
      • 7
        113
        Att leda ledare och vårda ledningsorganisationen
        • 115
          Varför – i vilket syfte?
        • 116
          Vad – vilket fokus?
        • 117
          När ska det ske?
        • 117
          Hur ska det ske?
        • 118
          Samtalet efteråt?
        • 119
          Instructional Round
        • 120
          Vilka ledarhandlingar har störst inflytande 
på undervisningens kvalitet?
      • 8
        125
        Kollegialt lärande – att leta efter och synliggöra kvalitet
        • 125
          Scener ur ett klassrum
        • 127
          Tron på den goda gruppen
        • 133
          Kollegial undersökande kultur – att synliggöra ”hantverket”
        • 138
          Lesson study och learning study
        • 139
          Samplanering och opposition på planering
        • 140
          Elevperspektiv
        • 141
          Kejsarens nya kläder?
        • 144
          Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande 
– en sammanfattning
  • Del IV
      • 9
        149
        Pedagogisk ledning – ett systemiskt perspektiv
        • 151
          Mål och uppdrag
        • 154
          Organisation
        • 162
          Tre sammanflätade processer
        • 167
          Data och resultat – vilken måttstock mäter skola 
och förskola?
        • 171
          Analys – Varför blir det som det blir när vi gör som vi gör?
        • 177
          Verksamhetsutveckling
        • 182
          Aristoteles diagnos
      • 10
        185
        Vem i hela (skol)världen kan man lita på?
        • 187
          Tillitens paradox
        • 188
          Marknad, byråkrati och tillit – tre drivkrafter och styrprinciper
      • 11
        191
        Avslutningsvis – att betona pedagogiken i pedagogiskt ledarskap
        • 192
          Pedagogiskt ledarskap som relation – att ta maktutrymmet i anspråk
        • 195
          Särarten – att vara förankrad i meningen med skola
    • 199
      Skolledningens ABC
    • 201
      Referenser
Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text