Om vårt erbjudande inom kompetensutveckling

Utanförskap i skolan

SEK270 kr
286 kr inkl. moms
Skickas följande arbetsdag

    • 11
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
    • Steve Berggren
    • 15
      Tack
    • 17
      Inledning
      • 1
        19
        Ett undersökande elevhälsoarbete
        • 22
          Så här är boken upplagd
        • 22
          Del 1: Förebygg problematisk skolfrånvaro
        • 23
          Del 2: Vad kan leda till skolsvårigheter?
        • 24
          Del 3: Åtgärda problematisk skolfrånvaro
        • 25
          Del 4: Hur kan du implementera Nytorpsmodellens tankar på din egen skola?
  • Del 1 Förebygg problematisk skolfrånvaro
      • 2
        29
        Nytorpsmodellen – en introduktion
        • 30
          Hur startar en modell?
        • 30
          KASAM – känsla av sammanhang och mening
      • 3
        33
        Mentorsrollen
        • 35
          Utvecklingen av arbetet i mentorsgruppen
        • 35
          Årskurs 7
        • 43
          Årskurs 8
        • 43
          Årskurs 9
      • 4
        45
        Så kan du arbeta som mentor
        • 45
          Etablera en arbetsrelation
        • 47
          Ett lösningsfokuserat förhållningssätt
        • 47
          Mentorsuppgiftens omfång
        • 48
          Mentors koppling till andra aktörer
        • 49
          Ämneslärarens roll
        • 50
          Elevens uppgift
        • 51
          Föräldrar
      • 5
        53
        Samarbeta med föräldrar
        • 54
          Ta eget ansvar
        • 55
          Föräldrars roll i skolarbetet
        • 56
          Prata om problem
        • 56
          Skapa en positiv relation tidigt
        • 57
          Lägg tid på kartläggningen; skapa en samsyn
        • 57
          Glöm inte att granska den egna miljön och organisationen
        • 57
          En konkret plan
        • 58
          Planera ett möte
        • 59
          Skolsvårigheter påverkar hela familjen
        • 59
          När är det dags att göra en neuropsykiatrisk utredning?
        • 60
          Det har runnit mycket vatten under bron
        • 61
          Hur kan man förhindra att konflikter trappas upp?
      • 6
        63
        Nytorpsmodellens fundament
        • 63
          Relation – bygga upp och vidmakthålla den
        • 64
          Analysarbetet – vad är problemet utifrån elevens perspektiv?
        • 65
          Skapa meningsfulla aktiviteter
        • 66
          Dokumentera mål och tydliga förväntningar – att synliggöra lärande
        • 67
          Hålla fast i planen, samordna insatserna och utvärdera
        • 68
          Empowerment
  • Del 2 Vad kan leda till skolsvårigheter?
      • 7
        71
        Hjärnans utveckling
        • 73
          Gener och miljö i ett komplicerat samspel
        • 75
          Vad kan bli problematiskt i skolan?
        • 76
          Krav på sociala färdigheter
        • 77
          Elever med svårigheter hamnar oftare i svårigheter
        • 78
          Sambandet mellan förmågor och resultat
        • 79
          Hur uppstår motivation?
        • 80
          Inlärningstakten varierar
        • 81
          Blir vi smartare generellt sett?
      • 8
        83
        Vad menas med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
        • 85
          ADHD
        • 86
          Exekutiva funktioner
        • 88
          ADHD – en funktionsvariant eller en funktionsnedsättning?
        • 89
          Över- eller underdiagnostisering?
        • 91
          Autismspektrumtillstånd (AST)
        • 92
          Språket
        • 94
          Intellektuell kapacitet och specialintressen
        • 95
          Theory of mind
        • 97
          Sociala signaler
        • 97
          Central koherens – förmågan att förstå sammanhang och mening
        • 98
          Exekutiva funktioner
        • 99
          Sensoriska svårigheter
        • 100
          Motoriska problem
        • 101
          Anpassning av skolsituationen
        • 102
          Hur fungerar skolan för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)?
        • 103
          Inclusio
        • 105
          Pedagogik i förhållande till kognitiva funktioner
        • 106
          Stöd till pedagogerna
        • 109
          Sammanfattning
  • Del 3 Åtgärda problematisk skolfrånvaro
      • 9
        113
        Problematisk skolfrånvaro
        • 116
          Processen är modellen
        • 117
          Nytorpsmodellen i arbetet med problematisk skolfrånvaro
        • 117
          Var är vi?
        • 117
          Kartläggningsprocessen
        • 128
          Vart ska vi?
        • 128
          Formulera mål
        • 130
          Realistiska mål för eleven
        • 131
          Måldokumentets fem delområden
        • 134
          Kopplingen mellan tid och mål
        • 135
          Träna strategier för att hantera vardagssituationer
        • 139
          Vad gör vi?
        • 139
          Genomförande
        • 143
          Samverkan
        • 144
          Aktörsdokument
        • 145
          Hur blev det
        • 145
          Utvärdering av insatsen
        • 145
          Utvärdering av måldokumentet
        • 146
          Utvärdering av samverkan
        • 147
          Börja om
      • 10
        149
        Utvärdering
        • 150
          Närvaro
        • 152
          Måluppfyllelse mätt i betyg
        • 153
          Skillnader i måluppfyllelse
        • 155
          Enkätundersökningar
        • 157
          Fokusintervjuer
        • 157
          Några synpunkter från de intervjuade
        • 161
          Samverkan
        • 162
          Samla de positiva krafterna
        • 162
          Vad kan man säga om resultaten?
        • 163
          Samverkan – när det fungerar som bäst
        • 167
          Kunde veckoplaneringen hjälpa eleverna i gymnasiet?
  • Del 4 Hur kan du implementera Nytorpsmodellens tankar på din egen skola?
      • 11
        171
        Systematiskt kvalitetsarbete
        • 171
          Identifiera förbättringsområden
        • 174
          Organisatoriska förutsättningar
        • 174
          Diskutera i arbetslaget
        • 176
          Utveckla mentorskapet
        • 177
          Utvärdera
      • 12
        181
        Så upplevde vi det, som arbetade med Nytorpsmodellen
        • 187
          Framgångsfaktorer – varför leder åtgärderna till så bra resultat?
        • 189
          Litteraturlista
        • Appendix
        • 195
          Tidsdokument
        • 196
          Måldokument
        • 197
          Veckoplaneringsdokument
        • 199
          Nätverkskarta – elev
        • 200
          Kartläggningsformulär – elev
        • 209
          Kartläggningsformulär – hem
        • 218
          Kartläggningsfomulär – skola
        • 227
          Samverkansdokument – tomt
        • 228
          Samverkansdokument – ifyllt
        • 229
          Aktörsdokument
        • 230
          Strategiträningsdokument
        • 231
          Åtgärdsförslag
    • 233
      Person- och sakregister
Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text