Om vårt erbjudande inom kompetensutveckling

Den trygga läraren

SEK253 kr
268 kr inkl. moms
Skickas följande arbetsdag

    • 11
      Förord
    • Tina Kindeberg
    • 15
      Författarens tack
      • 1
        17
        Introduktion
        • 18
          En tid av utmaningar
        • 19
          Att göra skillnad
  • Del I Det trygga tänkandet
      • 2
        25
        Hur mycket självförtroende är lagom?
        • 27
          Varför det kan vara bra att vara osäker
        • 29
          Lågt självförtroende och introverta lärare
        • 33
          Orsaken till att för mycket självförtroende är dåligt
        • 34
          Att övervinna omedvetna föreställningar som ger oss för stort självförtroende
        • 37
          Den självsäkra mannen och den ödmjuka kvinnan
      • 3
        43
        Att bygga upp sitt självförtroende
        • 47
          Tidigare erfarenheter av att klara en uppgift
        • 47
          Observation av andra
        • 48
          Social övertalning
        • 49
          Fysisk upplevelse
        • 50
          Vad hindrar oss från att bli trygga lärare?
        • 50
          Första vägspärren: Problemet med stökiga elever
        • 51
          Andra vägspärren: Fel typ av observationer
        • 53
          Tredje vägspärren: Tidstjuven
        • 54
          Hur kan vi bygga upp vårt självförtroende?
        • 54
          Lösning 1: Tala om dina problem
        • 55
          Lösning 2: Bli mer social
        • 56
          Lösning 3: Skapa din egen observationskultur
        • 57
          Lösning 4: Tänk med självförtroende
      • 4
        59
        Att utveckla kompetens
        • 62
          Lärares praktiska pedagogiska kunskap
        • 64
          Den kompetenta lärarens ”drag”
        • 69
          Ägna tid åt att investera i personlig utveckling
        • 70
          Planering ger färdighet
        • 72
          Nybörjarens och expertens planer
        • 74
          Målmedveten övning med hjälp av vänner och kollegor
        • 75
          Jakten på lärarkompetens
      • 5
        79
        Den produktiva läraren
        • 79
          Undervisningens skyddshelgon
        • 81
          Undervisning: Vi måste ta oss tid
        • 83
          Var ska jag börja? Gör en lista
        • 87
          Är du en morgonmänniska?
        • 89
          Tekniken – produktivitetens eller förhalningens verktyg?
        • 91
          Monotona möten och tänkbara lösningar
        • 92
          Perfektionism – produktivitetens fiende
        • 93
          Dagliga ritualer och rutiner
  • Del II Den trygga kroppen
      • 6
        99
        En sund kropp och ett sunt sinne
        • 101
          Om du blinkar missar du dem
        • 102
          Undervisning inför större grupper
        • 103
          Undervisandets fysiska påfrestningar
        • 104
          Relationer, relationer, relationer
      • 7
        107
        Bekämpa stress
        • 107
          Ett stressigt yrke
        • 109
          Att se tecknen på stress
        • 112
          God stress
        • 114
          Fysiska sätt att motverka stress
        • 114
          Räta på ryggen
        • 115
          Ät, drick och var glad
        • 115
          Sömn
        • 117
          Kollegornas och det sociala nätverkets betydelse
        • 118
          Skriv och reflektera
        • 119
          Skaffa ett liv
        • 119
          Vår känsla av kontroll
      • 8
        123
        Lärarens framträdande i klassrummet
        • 125
          Leendets kraft
        • 125
          Gesternas och det trygga kroppsspråkets betydelse
        • 128
          Att tala inför våra lärarkollegor
        • 131
          Den lilla rösten i ditt huvud
      • 9
        135
        Hantera stökiga elever
        • 138
          Trygg och säker kontroll
        • 141
          Förutsättningar för att hantera stökiga elever på ett tryggt och säkert sätt
        • 142
          Det första draget: Lägg ribban högt
        • 144
          Det andra draget: Fastställ reglerna
        • 144
          Det tredje draget: Ta kontroll över det fysiska rummet
        • 147
          Det fjärde draget: Kontrollera rösten
        • 149
          Det femte draget: Hantera konfrontationer
        • 152
          Välfungerande grupparbeten
        • 154
          Behålla ”flow”
  • Del III Trygg metodik
      • 10
        159
        Några grundprinciper för undervisning och lärande
        • 160
          ”Kompetenta lärares drag” och de bästa metoderna
        • 162
          Mer än bara ämneskunskaper
        • 164
          Paretoprincipen
        • 165
          En varning för överdrivet stort självförtroende
      • 11
        167
        Förträffliga förklaringar
        • 168
          Knyt an till det som eleverna redan vet
        • 170
          Berätta en historia
        • 173
          Metaforens magiska kraft
        • 176
          Låt eleverna förklara
        • 178
          Knyt ihop säcken
        • 178
          Det första draget: Knyt an till det som eleverna redan vet
        • 179
          Det andra draget: Berätta en historia
        • 179
          Det tredje draget: Använd metaforer och liknelser för att förbättra elevernas förståelse
        • 180
          Det fjärde draget: Ge eleverna möjlighet att förklara vad de har förstått
      • 12
        183
        Att ställa frågor och återkoppla på ett tryggt och säkert sätt
        • 186
          Att ställa bra frågor
        • 190
          Strategier för att få eleverna att ställa bättre frågor
        • 193
          Återkopplingens kraft
        • 198
          Ett fokus på misslyckanden
      • 13
        203
        Framgångsrik förebildlighet och metakognition
        • 205
          Metakognition: Steg mot framgång
        • 1
          205
          Planering
        • 2
          206
          Kontroll
        • 3
          206
          Utvärdering
        • 208
          Få eleverna att tänka självständigt
        • 211
          Självreglering och grundlig eftertanke
        • 215
          Kompetenta förebilder
        • 217
          Att lära av goda exempel och förebilder
      • 14
        221
        Lärande och minne
        • 224
          Minnesvärt lärande och hjärnans utveckling
        • 224
          Kodning
        • 225
          Lagring
        • 227
          Hämtning
        • 229
          ”Säg inte ordet prov”
        • 231
          Repetera, repetera, repetera
  • Del IV Trygga elever
      • 15
        241
        Minska skillnaderna i självförtroende
        • 242
          Den turbulenta tonårshjärnan
        • 246
          Förväntningarnas kraft
        • 249
          En fråga om synsätt
        • 251
          Skillnader i självförtroende
        • 257
          Efterskrift
    • 259
      Referenser
    • 267
      Person- och sakregister
Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.