Om vår utgivning för universitet & högskola

Förskolans arbete med tidig litteracitet

SEK253 kr
268 kr inkl. moms
Skickas följande arbetsdag

    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Tidig litteracitet – och varför det är så viktigt
        • 12
          Teoretiska perspektiv på litteracitet
        • 15
          Om språk
        • 16
          Tidig litteracitet och språklärande på förskolans premisser
        • 19
          En blick på det västerländska litteracitetssamhället
        • 20
          Tidig start
        • 23
          Muntligt språk som utgångspunkt för att lära om skriftspråk
        • 25
          Bokens uppbyggnad
        • 25
          Kapitel 2 Det första språklärandet
        • 26
          Kapitel 3 Att lära att kommunicera och att lära ord
        • 26
          Kapitel 4 Att lära språk i socialt samspel
        • 26
          Kapitel 5 Att lära att samtala
        • 26
          Kapitel 6 Samband mellan lek och litteracitet
        • 27
          Kapitel 7 Att läsa böcker och att tolka bilder – att lära känna symboler och skrift
        • 27
          Kapitel 8 Tidig litteracitet
        • 27
          Referenser
      • 2
        31
        Det första språklärandet
        • 31
          Det första året och det tidiga samspelet
        • 33
          Intersubjektivitet
        • 35
          Språkliga symboler
        • 36
          De goda rutinerna
        • 38
          Hur barn lär att ljud och ord representerar innebörd
        • 40
          Barnanpassat tal
        • 42
          Från de första orden och framåt
        • 43
          Grundprinciper för ordinlärning
          • 1
            43
            arn lär de ord de hör ofta
          • 2
            45
            arn lär ord för saker och händelser som intresserar dem
          • 3
            47
            okabulär lärs i interaktion med responsiva vuxna
          • 4
            48
            arn lär ord i meningsfulla kontexter
          • 5
            49
            arn måste få tydlig information om ordens innebörd
          • 6
            50
            arn lär ord och grammatik samtidigt
        • 51
          Sammanfattning
        • 52
          Referenser
      • 3
        55
        Att lära att kommunicera och att lära ord
        • 55
          Matteuseffekten – och varför de första levnadsåren är så betydelsefulla för barns språktillägnande och livslånga lärande
        • 57
          Kommunikation med ord och uttryck
        • 61
          Barn lär språk
        • 62
          Att lära många typer av ord
        • 64
          Konkreta och abstrakta ord
        • 66
          Språk som symbolisk mediering
        • 68
          Att lära i språkliga interaktioner
        • 73
          Ordinlärning och tidig litteracitet
        • 74
          Sammanfattning av centrala arbetssätt i barns tidiga språkutveckling
        • 76
          Referenser
      • 4
        79
        Att lära språk i socialt samspel
        • 80
          Tidiga mönster för språklärande i samspel mellan barn och vuxna
        • 83
          Barn lär språk i socialt samspel med vuxna och andra barn
        • 83
          Att lära ord i olika situationer
        • 86
          Sofistikerade och abstrakta ord
        • 88
          Invitationer till språkligt samspel
        • 91
          Kvalitet i språkligt samspel
        • 94
          Intentionen och motivationens roll i språkligt samspel mellan vuxna och barn
        • 97
          Språklärande och tidig litteracitet – några konsekvenser i praktiken
        • 99
          Referenser
      • 5
        101
        Att lära att samtala
        • 101
          Vad kännetecknar ett idealiskt samtal mellan erfarna samtalspartner?
        • 103
          Samtal mellan vuxna och barn i förskolan
        • 106
          Att lära att samtala
        • 108
          Grundläggande samtalsfärdigheter
        • 112
          Varför språk är viktigt och på vilket sätt man bör tala med varandra
        • 114
          Två centrala samtalsgenrer – narrativer och förklaringar
        • 114
          Narrativer
        • 119
          Förklaringar
        • 126
          Samtalserfarenhet och tidig litteracitet – några konsekvenser i praxis
        • 128
          Referenser
      • 6
        131
        Sambandet mellan lek och litteracitet
        • 131
          Leken som arena för språklärande
        • 134
          Piagets och Vygotskijs teoretiska perspektiv på sambandet mellan lek och litteracitet
        • 136
          Vygotskij om lek och litteracitet
        • 139
          Lek som förutsättning för tidig litteracitet
        • 142
          Fantasi och föreställningsförmåga som del av tidig litteracitet
        • 145
          Förskolepersonalens roll i lek
        • 147
          Lek och tidig litteracitet – några konsekvenser i praxis
        • 148
          Referenser
      • 7
        151
        Att läsa böcker och att tolka bilder …|– att lära känna symboler och skrift
        • 152
          Att läsa tillsammans med barnen
        • 153
          Boksidornas förlängning: att läsa tillsammans och att tala med varandra
        • 155
          Litteracitetsfrämjande erfarenheter av högläsning
        • 156
          Att läsa med de allra yngsta barnen
        • 160
          Att läsa med de äldsta småbarnen
        • 163
          Att läsa med tre‑ och fyraåringar
        • 167
          Att läsa med de äldsta förskolebarnen
        • 170
          Bokläsning och tidig litteracitet – några praktiska konsekvenser
        • 171
          Referenser
      • 8
        173
        Tidig litteracitet
        • 174
          Orden och deras innebörd
        • 177
          Relation och samtal
        • 178
          Om att använda ordens rätta namn i stället för utpekande pronomen
        • 181
          De abstrakta orden
        • 185
          Aktiviteter som är direkt relaterade till texter och högläsningsaktiviteter
        • 186
          Språklig medvetenhet
        • 188
          Förskollärares kunskap om betydelsen av tidig litteracitet påverkar praxis
        • 189
          Referenser
    • 191
      Person- och sakregister
Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text