Om vårt erbjudande inom kompetensutveckling

Grundbok i kooperativt lärande

SEK288 kr
305 kr inkl. moms
Skickas följande arbetsdag

    • 9
      Förord
  • Del 1 Teoretiskt perspektiv
      • 1
        13
        Inledning
      • 2
        17
        Skolkulturer och kooperativt lärande
        • 17
          Demokratins påverkan på skolan
        • 18
          Att välja förhållningssätt
        • 28
          Historien om kooperativt lärande
      • 3
        33
        Kommunikation och lärande
        • 33
          Den kommunicerande människan
        • 34
          Kognitiv och social utveckling genom kommunikation
        • 37
          Kommunikation som verktyg för lärande
        • 39
          Utmaningar i det monologiska klassrummet
        • 42
          Kommunikation och kooperativt lärande
      • 4
        47
        Delaktighet, elevaktivitet och inkludering
        • 47
          Elevcentrerad undervisning
        • 50
          Elever som mottagare av varandras kunskap
        • 52
          Elevaktivitet och lärtillfällen
        • 53
          Delaktighet, motivation och meningsskapande
        • 55
          Inkludering
        • 62
          Konsekvenser för klassrummet
      • 5
        65
        Relationer för lärande
        • 66
          Relationers betydelse för kognitiv och emotionell utveckling
        • 67
          Relationer, grupper och social identitet
        • 68
          Relationer för lärande
        • 72
          Kooperativt lärande och relationer
      • 6
        75
        Teoretiskt perspektiv på kooperativt lärande
        • 76
          Beskrivning av kooperativt lärande
        • 77
          Teoretisk förankring av kooperativt lärande
        • 80
          Medvetandeteori och social gruppidentitet
        • 81
          Konsekvenser av lärarens medvetna och omedvetna val
        • 82
          Kooperativt lärande – att använda kraften i grupper
      • 7
        85
        Förhållningssätt och varianter av kooperativt lärande
        • 86
          Formellt förhållningssätt till kooperativt lärande
        • 88
          Informellt förhållningssätt till kooperativt lärande
        • 88
          Varianter av kooperativt lärande
        • 92
          Kollaborativt lärande
      • 8
        97
        Forskning om kooperativt lärande
        • 97
          Evidensbaserad undervisning
        • 98
          Internationella studier av kooperativt lärande
        • 100
          Vilka tjänar på kooperativt lärande?
        • 101
          Kostnader för implementering
        • 102
          Svensk litteratur och forskning om kooperativt lärande
  • Del 2 Grundprinciper
      • 9
        109
        Grundprinciper för kooperativt lärande
        • 110
          Vad innebär kooperativt lärande?
        • 111
          Grundprinciperna
      • 10
        115
        Positivt ömsesidigt beroende
        • 117
          Nio sätt att uppnå positivt ömsesidigt beroende
        • 129
          Effekten av ömsesidigt beroende
      • 11
        131
        Samarbetsfärdigheter
        • 133
          Hur läraren arbetar med samarbetsfärdigheter
        • 140
          Några viktiga samarbetsfärdigheter
      • 12
        143
        Eget ansvar
        • 144
          Olika sätt att förstärka det egna ansvaret
      • 13
        147
        Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion
        • 147
          Lika delaktighet
        • 147
          Samtidig stödjande interaktion
        • 148
          Olika sätt att förstärka stödjande interaktion
      • 14
        151
        Återkoppling – 3F & Reflektion
        • 152
          Utvärdering med stöd av en observatör
        • 154
          Muntlig utvärdering
        • 154
          Utvärdering med stöd av checklistor
        • 155
          Övriga strategier för utvärdering
        • 156
          Lärarens reflektion
  • Del 3 Praktik
      • 15
        161
        Lärarens, elevens och skolledningens roll i kooperativt lärande
        • 161
          Att bryta en hegemoni av enskilt arbete
        • 162
          En förändrad lärarroll
        • 163
          Att våga förändras
        • 165
          Förändring som ett tillstånd
        • 166
          Att förstå sin egen undervisning
        • 167
          Ett förändrat arbetssätt – från disciplin till motivation
        • 168
          En förändrad elevroll
        • 170
          En förändrad roll för skolledningen
      • 16
        175
        Grupper inom kooperativt lärande
        • 176
          Gruppens betydelse för lärandet
        • 177
          Kooperativa grupper
        • 178
          Tillfälliga grupper, formella grupper och basgrupper
        • 183
          Gruppstorlek
        • 185
          Heterogena och homogena grupper
        • 186
          Olika sätt att välja grupper
        • 188
          Praktiska sätt att skapa grupper
      • 17
        191
        Planering och implementering av kooperativa lektioner
        • 192
          Att förbereda gruppen för kooperativt lärande
        • 192
          Informell planering
        • 195
          Formell planering
        • 199
          GRR-modellen – kombinera informellt och formellt förhållningssätt
        • 204
          Planering utifrån basgrupper
        • 205
          Viktiga saker för läraren att fundera på
      • 18
        209
        Strategier för det kooperativa klassrummet
        • 209
          Att skapa ett gott klassrumsklimat
        • 210
          Lärmiljö
        • 212
          Roller i gruppen
        • 215
          Gruppidentitet
        • 216
          Lärpar
        • 220
          Konfliktlösning
        • 221
          MITS: most important twenty seconds
        • 221
          Tysthetstecken
        • 223
          C3B4ME – see three before me
        • 223
          Att ställa frågor
        • 226
          Fråga, pausa, nedslag och studs
        • 227
          Kommentarer
        • 227
          Stå upp för din grupp!
        • 228
          Multisvar
        • 230
          Slumpa fråga
        • 232
          Rösta
        • 232
          Gruppturnering
  • Del 4 Strukturer
      • 19
        237
        Strukturer
        • 237
          Vad är en struktur?
        • 237
          Varför använda strukturer?
        • 238
          Införande eller introduktion av en struktur
        • 240
          Lärarens roll i strukturen
      • 20
        243
        Strukturer i det kooperativa lärandet
        • 244
          Berätta mera!
        • 245
          Brainstorm
        • 246
          Bygga en triangel
        • 247
          En för alla …
        • 248
          EPA – enskilt, par, alla
        • 249
          Fråga, fråga, byt!
        • 250
          Frågerundan
        • 251
          Hitta en kompis
        • 252
          Hitta min regel
        • 253
          Huvuden ihop
        • 254
          Hör vi ihop?
        • 256
          Inre–yttre cirkel
        • 257
          Inspireras
        • 258
          Karusellen
        • 259
          Kloka pennan
        • 260
          Kommunicera
        • 261
          Mina ord – Dina ord
        • 262
          Mötas på mitten
        • 263
          PPT – Par på tid
        • 264
          Pussel
        • 265
          På sightseeing
        • 266
          Rondellen
        • 268
          Sant eller falskt
        • 269
          Se och lär
        • 270
          Speed-dating
        • 271
          Talkort
        • 272
          Turas om
        • 273
          Tärningsquiz
        • 274
          Vandrande reportern
        • 275
          Vi jämför
    • 77
      Vanliga frågor
        • 277
          Hur gör jag med elever som inte vill samarbeta?
        • 278
          Hur gör jag med elever som är isolerade?
        • 279
          Hur gör jag med elever som inte vill eller vågar prata?
        • 279
          Hur gör jag med elever som tar över arbetet?
        • 280
          Hur gör jag med elever som behöver struktur?
        • 280
          Blir det inte kaos i klassrummet?
        • 281
          Hur ska jag hinna med allt i kursplanen när jag arbetar kooperativt?
        • 281
          Hur gör jag om en grupp arbetar mycket långsammare än de andra?
        • 282
          Hur gör jag med grupper som blir klara mycket fortare än andra?
        • 282
          Mitt klassrum är för litet för att arbeta kooperativt
        • 283
          Jag har flera nyanlända elever i klassen Kan jag arbeta kooperativt?
        • 283
          Vad gör jag om eleverna lär varandra fel saker?
        • 283
          Hämmas inte de starka eleverna?
        • 284
          Tips till den kooperativa läraren
    • 287
      Bilaga: Kopieringsunderlag
    • 295
      Författarpresentationer
    • 297
      Referenser
    • 309
      Person- och sakregister
Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text