Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Skickas följande arbetsdag

Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 267 kr inkl. moms
Studora e-bok 165 kr inkl. moms

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisnings­uppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom bo...

Läs mer

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisnings­uppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och natur­vetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En ande­mening i boken är att dessa två lärande­former inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans ­mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer. I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.

Stäng

I huvudsak är skribenterna aktiva förskollärare och i sina beskrivningar av praktiken på förskolorna ger de en djup och insiktsfull beskrivning av idé, genomförande och resultat. Framför allt är pedagogernas skattningar och reflektioner i processerna av stort värde. Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik är en utmärkt bok att ta till sig i arbetslaget men också ett mycket bra inspel till den blivande pedagogen.

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Per Dahlbeck, en av författarna.

Information

ISBN:

9789144114958

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39382-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

128

Författare

 ;

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom bo...

Läs mer

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och naturvetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En andemening i boken är att dessa två lärandeformer inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer. I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.

Stäng
Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Per Dahlbeck, en av författarna.

Information

ISBN:

9789144173146

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

39382-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;