Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Elevhälsa som främjar lärande

Om professionellt samarbete i retorik och praktik

Skickas följande arbetsdag

Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta före­bygg­ande och främjande, men fastnar i praktiken lätt i gamla hjulspår. Istället för att främja elevers lärande och hälsa proble­matiseras enskilda elever. Det behövs teorier, modeller och rutiner för ett främjande elevhälsoarbete. Syftet med den här boken är att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande arbete. Den nya elevhälsan innebär att kunskaper inom psykolo...

Läs mer

Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta före­bygg­ande och främjande, men fastnar i praktiken lätt i gamla hjulspår. Istället för att främja elevers lärande och hälsa proble­matiseras enskilda elever. Det behövs teorier, modeller och rutiner för ett främjande elevhälsoarbete. Syftet med den här boken är att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande arbete. Den nya elevhälsan innebär att kunskaper inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik ska översättas till skolans vardagsarbete. Syftet är att underlätta för lärare och hjälpa elever att uppnå skolans mål. Detta ställer nya krav på rektors ledarskap och på att elevhälsoteamet fungerar som ett team i samarbete med lärarna. Elevhälsa som främjar lärande fokuserar, utifrån forskning och praktisk erfarenhet, på detta samarbete och på hur en gemensam syn på elevhälsa kan utvecklas inom teamet och i skolan. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och kan användas inom utbildningen till specialpedagog/lärare, psykolog, socionom, läkare och sjuksköterska samt inom respektive professions specialistutbildning till arbete inom pedagogiska verksamheter.

Stäng

Det är en bra och välskriven bok som utan att presentera färdiga mallar eller facit uppfyller sitt syfte att visa hur man genom organisation och teamarbete kan arbeta för en gemensam och utvecklande syn på elevhälsa.

Information

ISBN:

9789144110127

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39080-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

274
 ;