Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Inkludering och socialt kapital

Skolan och ungdomars välbefinnande

Skickas följande arbetsdag

Inkludering och socialt kapital

Skolan och ungdomars välbefinnande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 283 kr inkl. moms
Studora e-bok 175 kr inkl. moms

På senare år har det pågått en intensiv debatt om tillståndet i svensk skola. Denna diskussion tar ofta utgångspunkt i sjunkande elevresultat men handlar också om brist på trivsel och avsaknad av studiero. En lika viktig fråga, som lätt hamnar i skymundan, är den om inkludering. Hur kan lärare och rektorer realisera idén om en skola för alla, där samtliga elever får utbyte av undervisningen? Och vad krävs egentligen för att vända utvecklingen i den svenska skolan? Den här boken återvänder ti...

Läs mer

På senare år har det pågått en intensiv debatt om tillståndet i svensk skola. Denna diskussion tar ofta utgångspunkt i sjunkande elevresultat men handlar också om brist på trivsel och avsaknad av studiero. En lika viktig fråga, som lätt hamnar i skymundan, är den om inkludering. Hur kan lärare och rektorer realisera idén om en skola för alla, där samtliga elever får utbyte av undervisningen? Och vad krävs egentligen för att vända utvecklingen i den svenska skolan? Den här boken återvänder till och ger nya perspektiv på det uppmärksammade skolutvecklingsarbetet i Essunga kommun, där god måluppfyllelse kombinerades med en inkluderande praktik. I en uppföljningsstudie har tjugo elever från de aktuella skolorna intervjuats om sina erfarenheter från högstadiet och gymnasiet samt om sin syn på framtiden. Resultaten pekar på betydelsen av socialt kapital och aktualiserar en diskussion om det grundläggande syftet med skola och utbildning. En diskussion som sträcker sig bortom meritpoäng och nationella provresultat. Boken riktar sig till verksamma lärare och rektorer samt till studenter på olika lärarutbildningar.

Stäng

Med förändringsarbetet i Essunga som fond redogör Persson och Persson för hur möjligheten till utbildning i Sverige har sett ut de senaste decennierna. De beskriver hur vårt land gick från att ha ett utbildningssystem som hyllades i oecd-rapporter och andra mätningar till att drabbas av ”Pisa-panik” och en rad reformer ”ofta tillkomna efter uppseendeväckande kort beredningstid och nästan undantagslöst utan stöd i empirisk forskning”. Det är mycket intressant att följa deras tankar, understödda av många referenser, om hur vi har hamnat där vi är nu. Det handlar om friskolereformer, flumpedagogik och om myterna om skolan som hörs i dagens mediebrus. /.../ Författarna betonar skolans roll i ungas utveckling och genom intervjuer med några Essungaelever visar de att det sociala kapitalet som skolan förmedlar till sina elever är mer varaktigt än betyg. Dessa elever har fått med sig ett förhållningssätt till kunskap, till sig själva och till sin omgivning som de bär med sig långt efter att de slutat i skolan.

Information

ISBN:

9789144109664

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39059-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

142
 ;

På senare år har det pågått en intensiv debatt om tillståndet i svensk skola. Denna diskussion tar ofta utgångspunkt i sjunkande elevresultat men handlar också om brist på trivsel och avsaknad av studiero. En lika viktig fråga, som lätt hamnar i skymundan, är den om inkludering. Hur kan lärare och rektorer realisera idén om en skola för alla, där samtliga elever får utbyte av undervisningen? Och vad krävs egentligen för att vända utvecklingen i den svenska skolan? Den här boken återvänder ti...

Läs mer

På senare år har det pågått en intensiv debatt om tillståndet i svensk skola. Denna diskussion tar ofta utgångspunkt i sjunkande elevresultat men handlar också om brist på trivsel och avsaknad av studiero. En lika viktig fråga, som lätt hamnar i skymundan, är den om inkludering. Hur kan lärare och rektorer realisera idén om en skola för alla, där samtliga elever får utbyte av undervisningen? Och vad krävs egentligen för att vända utvecklingen i den svenska skolan? Den här boken återvänder till och ger nya perspektiv på det uppmärksammade skolutvecklingsarbetet i Essunga kommun, där god måluppfyllelse kombinerades med en inkluderande praktik. I en uppföljningsstudie har tjugo elever från de aktuella skolorna intervjuats om sina erfarenheter från högstadiet och gymnasiet samt om sin syn på framtiden. Resultaten pekar på betydelsen av socialt kapital och aktualiserar en diskussion om det grundläggande syftet med skola och utbildning. En diskussion som sträcker sig bortom meritpoäng och nationella provresultat. Boken riktar sig till verksamma lärare och rektorer samt till studenter på olika lärarutbildningar.

Stäng
Information

ISBN:

9789144173603

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39059-SB01

Upplaga:

Första
 ;