Om vår utgivning för universitet & högskola

Användarcentrerad systemdesign

SEK365 kr
387 kr inkl. moms
Skickas följande arbetsdag

      • 9
        Förord av Bengt Sandblad
      • 11
        Författarnas förord
      • Del 1Användbar IT
      • 1
        19
        Problem eller möjligheter
        • 1.1
          20
          Kostnader för dåliga datorstöd
        • 1.2
          21
          Problem i IT-utvecklingsprojekt
        • 1.3
          23
          Organiserad eller oorganiserad användbarhet i systemutvecklingsarbete
        • 1.4
          28
          Användarmedverkan i systemutvecklingsprocessen
        • 1.5
          29
          En värdegrund för användarcentrerad systemdesign
          • 1.5.1
            30
            Process framför produkt
          • 1.5.2
            30
            Teknikfokus kontra användarfokus
          • 1.5.3
            31
            Gammal eller ny teknik
        • 1.6
          32
          Principer för användarcentrerad systemdesign
        • 1.7
          37
          Övningsuppgifter
      • 2
        39
        Människa-datorinteraktion
        • 2.1
          42
          Diskussion om MDI
        • 2.2
          44
          Olika syn på MDI
          • 2.2.1
            45
            MDI som ett hantverk
          • 2.2.2
            45
            MDI som kognitionsvetenskap
          • 2.2.3
            46
            MDI som ett tekniskt tillämpningsområde
          • 2.2.4
            47
            MDI som ett stöd till systemutvecklingen
          • 2.2.5
            48
            Talang, teori och process
        • 2.3
          49
          Källor till mer information om MDI
          • 2.3.1
            49
            Litteratur
          • 2.3.2
            52
            Organisationer, länkar och konferenser
      • 3
        55
        Användbarhet
        • 3.1
          57
          En enhetlig terminologi
          • 3.1.1
            57
            Användarvänlighet
          • 3.1.2
            58
            Upplevelsebaserad utveckling
          • 3.1.3
            58
            Beställarkompetens
        • 3.2
          61
          Användbarhet enligt ISO 9241-11
          • 3.2.1
            65
            Användbarheten i konkreta termer
        • 3.3
          72
          Användbarhetsmål/-krav
          • 3.3.1
            74
            Hjälpmedel för att uppnå användbarhet: Riktlinjer och Style Guides
        • 3.4
          79
          Arbetsmiljöaspekter
          • 3.4.1
            79
            Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om arbete vid bildskärm.
          • 3.4.2
            81
            Kognitiva arbetsmiljöproblem
          • 3.4.3
            84
            Åtgärder för att minska kognitiva arbetsmiljöproblem
          • 3.4.4
            85
            Relationen arbetsmiljö och systemutveckling
        • 3.5
          86
          Tillgänglighet och design för användare med särskilda behov
        • 3.6
          89
          Kognition, beslutsfattande och modeller
          • 3.6.1
            90
            MMSO-modellen
        • 3.7
          98
          Övningsuppgifter
      • Del 2Användarcentrering och systemutveckling
      • 4
        101
        Användarcentrerad systemdesign
        • 4.1
          105
          Användarcentrerad design enligt ISO
        • 4.2
          107
          Design för användbarhet
        • 4.3
          109
          Användarcentrerad systemdesign – definition och nyckelprinciper
        • 4.4
          114
          Användarcentrerad design – ett historiskt perspektiv
          • 4.4.1
            115
            User Centered Systems Design
          • 4.4.2
            117
            Modellbaserad utveckling – GOMS och KLM
          • 4.4.3
            119
            Direktmanipulering
          • 4.4.4
            121
            Usability Engineering
          • 4.4.5
            123
            UTOPIA – ett praktiskt exempel på deltagande design
          • 4.4.6
            126
            Kontextbaserad design
          • 4.4.7
            128
            Användarstudier
          • 4.4.8
            129
            Teoretisera om användare
          • 4.4.9
            129
            Reflektera med användare
          • 4.4.10
            130
            Socioteknisk design
          • 4.4.11
            130
            Sammanfattning
        • 4.5
          131
          Övningsuppgifter
      • 5
        133
        Systemutvecklingsprocessen – från vattenfallsmodellen till iterativ utveckling
        • 5.1
          133
          Forskning om systemutvecklingsmodeller och processer
        • 5.2
          135
          System- eller mjukvaruutveckling
          • 5.2.1
            135
            Process, modell eller metod
        • 5.3
          137
          Systemutvecklingsmodellen i ett historiskt perspektiv
          • 5.3.1
            137
            Koda-och-fixa-modellen
          • 5.3.2
            138
            Den stegvisa modellen
          • 5.3.3
            139
            Vattenfallsmodellen
          • 5.3.4
            141
            Inkrementell utveckling.
          • 5.3.5
            143
            Spiralmodellen
          • 5.3.6
            145
            Iterativ utveckling
          • 5.3.7
            147
            Den evolutionära utvecklingsmodellen
        • 5.4
          148
          Systemutvecklingsmodellen och användarcentrering
      • Del 3Utveckla för användbarhet
      • 6
        153
        Användbarhetsdesign – en process för att utveckla användbara system
        • 6.1
          154
          Vad är användbarhetsdesign
        • 6.2
          156
          En process för användbarhetsdesign
          • 6.2.1
            159
            Kravanalys
          • 6.2.2
            161
            Användbarhetsguide
          • 6.2.3
            163
            Evolutionär utveckling – iterativ design
          • 6.2.4
            169
            Införande
          • 6.2.5
            170
            Generellt
        • 6.3
          171
          Övningsuppgifter
      • 7
        173
        Användbarhetsdesignern – en viktig roll i utvecklingsprocessen
        • 7.1
          173
          Bakgrund
        • 7.2
          175
          Definition av rollen
        • 7.3
          178
          Användbarhetsdesignern i praktiken
        • 7.4
          181
          Övningsuppgifter
      • 8
        183
        Användarcentrerad systemdesign och kommersiella systemutvecklingsprocesser
        • 8.1
          184
          Användarcentrering kan inte tas för givet
        • 8.2
          187
          Rational Unified Process
          • 8.2.1
            189
            RUP och prototyping
        • 8.3
          190
          Dynamic Systems Development Method
          • 8.3.1
            192
            DSDM och prototyping
        • 8.4
          193
          The Usability Engineering Lifecycle
        • 8.5
          195
          Kommersiella processers förhållande till användbarhet och användarcentrering
        • 8.6
          197
          Användbarhetsdesign inom ramen för RUP
        • 8.7
          202
          Användningsfall – hur bra är de egentligen
        • 8.8
          209
          Några andra utvecklingsprocesser
        • 8.9
          212
          Tänkbara problem vid införande av användarcentrering
          • 8.9.1
            213
            Problem vid systemutvecklingsarbete
        • 8.10
          218
          Övningsuppgifter
      • 9
        219
        Några metodsteg i den användarcentrerade systemdesignen
        • 9.1
          219
          Användar- och uppgiftsanalys
        • 9.2
          224
          InformationsAnvändningsAnalys (IAA)
          • 9.2.1
            226
            Vad görs i en IAA?
          • 9.2.2
            227
            Hur görs en IAA?
          • 9.2.3
            232
            Hur resultaten dokumenteras
          • 9.2.4
            233
            Hur en IAA används
        • 9.3
          233
          Scenarier och storyboard
        • 9.4
          234
          Utformning och design
        • 9.5
          241
          Estetisk design
        • 9.6
          242
          Prototyping
          • 9.6.1
            243
            Metoder för prototyping
          • 9.6.2
            246
            Exempel på tillvägagångssätt vid prototyping
        • 9.7
          250
          Kontextuell prototyping – placera utvecklarna närmare användarna
        • 9.8
          253
          Användning av video som designstöd
        • 9.9
          254
          Klassificering av användbarhetsmetoder enligt ISO
          • 9.9.1
            256
            Metoder med direkt medverkan av användare
          • 9.9.2
            256
            Metoder med indirekt medverkan av användare
        • 9.10
          257
          Några vanliga utvärderingsmetoder
          • 9.10.1
            257
            Expertutvärdering
          • 9.10.2
            258
            Fältstudier
          • 9.10.3
            259
            Scenariobaserad utvärdering
          • 9.10.4
            260
            Gruppgranskning
          • 9.10.5
            260
            Laboratorieutvärdering
          • 9.10.6
            261
            Sammanfattande om utvärderingsmetoder
        • 9.11
          264
          Övningsuppgifter
      • Del 4Projektarbete och användardeltagande
      • 10
        271
        Det användarcentrerade projektet
        • 10.1
          274
          Projekt och projektstyrning
          • 10.1.1
            275
            Projektets mål och syfte
          • 10.1.2
            276
            Projektorganisationen
          • 10.1.3
            278
            Bemanning av projekt
          • 10.1.4
            279
            Projektplanering
          • 10.1.5
            283
            Affärsnyttan av projektet
          • 10.1.6
            284
            Projektets kontext
          • 10.1.7
            284
            Projektuppföljning
          • 10.1.8
            285
            Riskanalys
          • 10.1.9
            286
            Projektgranskning
          • 10.1.10
            286
            Ledarskapet i projekt
        • 10.2
          287
          Användarmedverkan i utvecklingen
          • 10.2.1
            288
            Riktlinjer för användarmedverkan
          • 10.2.2
            289
            Riktlinjer för hantering av återkoppling från användarna
          • 10.2.3
            290
            Riktlinjer för urval av användare
          • 10.2.4
            291
            Urvalsfaktorer
          • 10.2.5
            293
            Urvalsmetoder
        • 10.3
          296
          Verksamhetsutveckling kontra systemutveckling
          • 10.3.1
            296
            Olika utvecklingssammanhang
          • 10.3.2
            298
            Integrerad design
          • 10.3.3
            299
            Prototyping i verksamhetsutvecklingen
          • 10.3.4
            302
            Visioner och framtidsscenarier
        • 10.4
          304
          Att införa en ny systemutvecklingsprocess
          • 10.4.1
            306
            Fallstudie: Införande av användarcentrerad systemdesign vid RSV
          • 10.4.2
            306
            Definiera användarcentrerad systemdesign för organisationen
          • 10.4.3
            307
            Modellera användarcentrerade processaktiviteter
          • 10.4.4
            310
            Sammanfattande resultat och slutsatser
        • 10.5
          312
          Övningsuppgifter
      • 11
        313
        Sammanfattning och diskussion
        • 317
          Referenser
      • 329
        Index
Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text