Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Spår av teorier i praktiken

Skickas följande arbetsdag

Blivande lärare förväntas behöva vetenskaplig kunskap. Men på ­vilka sätt kan den komma till nytta i lärares klassrum? I denna bok undersöker författaren hur lärare förhåller sig till den vetenskapliga kunskapen om elevers lärande, som presenterats på lärarutbildningen, i praktiken. Läsaren får följa en handfull lärare över tid, som berättar hur de inspirerats av forskning om lärande. Genom lärarberättelserna belyser författaren förhållandet mellan teori och skolpraktik. I denna reviderade u...

Läs mer

Blivande lärare förväntas behöva vetenskaplig kunskap. Men på ­vilka sätt kan den komma till nytta i lärares klassrum? I denna bok undersöker författaren hur lärare förhåller sig till den vetenskapliga kunskapen om elevers lärande, som presenterats på lärarutbildningen, i praktiken. Läsaren får följa en handfull lärare över tid, som berättar hur de inspirerats av forskning om lärande. Genom lärarberättelserna belyser författaren förhållandet mellan teori och skolpraktik. I denna reviderade upplaga har ytterligare lärare tillkommit som inte bara lyfter de senare idéerna kring digita­lisering men som också har andra tankar kring var man kan hämta kunskap. Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter. Den kan också läsas av dem som har ett allmänt intresse för teori- och praxisfrågor och det som händer med en professionsutbildning som förläggs vid universitet och högskola.

Stäng

Silwa Claesson, lärare, lektor och docent i pedagogik, redogör översiktligt för några av de teorier som har vägt tungt inom pedagogiken under många år och om hur de har ersatt varandra. Det i sig gör boken intressant, men den verkliga behållningen ligger just i de intervjuade lärarnas syn på didaktikens teoribas. Texten sätter den senare i ett välbehövligt perspektiv, men den visar också på det möjliga att låta den egna praktiken vila på en eller flera teorier. Både blivande och verksamma lärare torde ha glädje av den här upplagan.

Information

Författare:

Silwa Claesson

ISBN:

9789144058382

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

8018-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

208
 ;