Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Interkulturell religionsdidaktik

Utmaningar och möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Interkulturell religionsdidaktik

- utmaningar och möjligheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resoneran...

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel som redogör för aktuell nordisk och europeisk forskning kring religionsundervisning präglad av mångfald. Faktorer som underlättar dialog och genuina möten i klassrummet presenteras utifrån konkreta exempel men ges också fördjupande analyser i flera kapitel. I boken tas även olika hinder upp, allt från otjänlig och missriktad begreppsbildning till förenklade synsätt, som står i vägen för realiserandet av de mångkulturella målen. Boken är den första i sitt slag i Sverige och vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i religionskunskap.

    • 9
      Författarpresentation
    • 15
      Inledning
    • Olof Franck & Peder Thalén
      • 1
        23
        English Religious Education and the Development of European Policy Documents
        • Robert Jackson
        • 23
          Religious Education in England
        • 27
          International and European Developments
        • 31
          Religions and Education
        • 32
          Other Activities on Religion and Education
        • 33
          Exchanges on the Religious Dimension of Intercultural Dialogue
        • 33
          Religious Diversity and Intercultural Education
        • 37
          Conclusion: Aims of ”Inclusive” Religious Education
        • 39
          References
      • 2
        45
        Religious Education in Europe – what can be learned for ”intercultural religious didactics” in Sweden?
        • Peter Schreiner
        • 45
          Introduction
        • 46
          Intercultural Education and Religion
        • 48
          Context Matters to Religious Education
        • 56
          European Developments
        • 59
          Perspectives and Challenges
        • 61
          References
      • 3
        65
        Forskningen om interkulturell religionspedagogik
        • Geir Skeie
        • 65
          Bakgrund
        • 68
          Interkulturell pedagogik och religionsdidaktisk forskning
        • 70
          Objektiv religionsundervisning i mötet med mångfald
        • 72
          Elevmångfalden och det flerkulturella klassrummet
        • 77
          Materialet och undervisningen
        • 78
          Konklusion
        • 79
          Referenser
      • 4
        87
        Representera och bli representerad: elever med religiös positionering i möten med skolans religionskunskapsundervisning
        • Carina Holmqvist Lidh
        • 87
          Inledning
        • 88
          Introduktion till intervjustudien
        • 89
          Möten med ”klassrumsreligion”
        • 93
          Motstånd
        • 95
          En religionskunskapsundervisning som förfrämligar
        • 96
          Undervisning med potential att överbrygga klyftor
        • 97
          Att bli den andre
        • 100
          Den ”neutrala” undervisningen
        • 100
          Möten med en sekulär diskurs
        • 102
          Majoritet och minoritet
        • 103
          Mötesplats på lika villkor
        • 104
          Möten som kan utmana
        • 105
          Ett ämne som har potential att skapa förståelse
        • 105
          Referenser
      • 5
        109
        Det oförutsägbara klassrummet – utmaningar och möjligheter
        • Staffan Nilsson
        • 109
          Förutsättningar
        • 114
          Kulturpräglade kategorier och berättelser
        • 120
          Beskrivningar och identitetsskapande
        • 124
          Religion och religiösa lokaler i närområdet
        • 128
          Avslutning
        • 129
          Referenser
      • 6
        131
        Interkulturell religionsundervisning i praktiken
        • Hedvig Jannert & Charlotte Persson
        • 131
          Inledning
        • 133
          Klassrumssituation 1 – Introduktion till religionskunskap (första lektionen)
        • 142
          Klassrumssituation 2 – Kalenderårshjul med traditioner och högtider
        • 147
          Klassrumssituation 3 – Existentiella perspektiv
        • 153
          Klassrumssituation 4 – Ämnesövergripande arbete (fyra veckors projekt)
        • 163
          Klassrumssituation 5 – Sex- och samlevnads­undervisning med religiösa elever
        • 168
          Klassrumssituation 6 – När krutdurkar exploderar
        • 177
          Referenser
      • 7
        179
        Att vara religionslärare i en tid av radikal mångfald
        • Peder Thalén
        • 179
          Ismernas kamp
        • 181
          Ismernas kamp i Lgy65
        • 183
          Kulturer i dialog
        • 185
          Radikal versus hyperradikal mångfald
        • 187
          Dialog i Gy11
        • 189
          Skapa versus överbrygga skillnader
        • 193
          Referenser
      • 8
        195
        Att samtala kring sanning och kunskap i interkulturell ­religionsundervisning
        • Olof Franck
        • 195
          Inledning
        • 197
          Sanningsfrågor i undervisning
        • 198
          Ansats
        • 199
          Religion och vetenskap
        • 204
          Wrights modell: de fem kriterierna
        • 207
          Om vikten av att kritiskt analysera religiösa sanningsanspråk
        • 209
          Sanningsbegrepp i religiösa språkspel
        • 211
          Interkulturella samtal om religiösa sanningsfrågor
        • 213
          Epistemic beliefs
        • 214
          En ansats till undervisningsstrategi
        • 215
          Slutsats
        • 215
          Referenser
      • 9
        217
        Livsfrågor och etik i interkulturell religionsundervisning – för självreflektion och samreflektion
        • Malin Löfstedt
        • 217
          Inledning
        • 218
          Religionsundervisning i ett mångkulturellt samhälle
        • 219
          Interkulturell pedagogik
        • 220
          Religious literacy
        • 223
          Livsfrågor och etik
        • 224
          Moralens existentiella dimensioner
        • 226
          Självreflektion som förmåga
        • 228
          Självreflektion genom livsfrågor i undervisningsvardagen
        • 231
          Självreflektionens och samreflektionens literacy och interkulturell förståelse
        • 233
          Referenser
      • 10
        235
        Språkliga redskap för en gränsöverskridande interkulturell religionsundervisning
        • Caroline Gustavsson
        • 235
          Inledning
        • 238
          Begreppet livsåskådning
        • 239
          En bakgrund till begreppsutvecklingen
        • 243
          Meningsskapande i samtiden
        • 246
          Begreppen i praktiken
        • 250
          Avslutning
        • 250
          Referenser
      • 11
        253
        Könsskillnadens religionskunskapsundervisning
        • Lovisa Bergdahl
        • 253
          Inledning: språket och seendet
        • 254
          Feministfilosofiska utgångspunkter
        • 255
          Talet om religion i samtidsdebatt och forskning
        • 259
          Könsskillnadens språk och etik
        • 262
          Undervisningens kodning
        • 271
          Avslutning: Könsskillnadens religionskunskapsundervisning
        • 273
          Referenser
      • 12
        275
        Islamundervisning i det oförutsägbara klassrummet
        • Jenny Berglund
        • 276
          Islam som exempel
        • 277
          Religion och tro
        • 278
          Islam som livsstil
        • 278
          Islam som tillhörighet
        • 280
          Islam som praktik
        • 280
          Islam som tro
        • 281
          Jämförelser
        • 283
          Kalejdoskopisk komplexitet
        • 285
          Tolkningsprocessen
        • 286
          Ramadan och betydelsen av plats
        • 289
          Förändring och utveckling
        • 290
          Referenser
      • 13
        293
        Kulturarven, skolan och museerna: Bidrag till en kritisk kulturpedagogik
        • Carola Nordbäck
        • 293
          Pedagogik för publika rum
        • 295
          Museer som lärmiljöer
        • 297
          Museernas roll i förhållande till skolan
        • 299
          Perspektiv på kulturarv
        • 305
          Interkulturalitet
        • 310
          Nya perspektiv och tolkningar av kulturbegreppet
        • 313
          Slutord
        • 315
          Referenser
      • 14
        323
        När interkulturella perspektiv möter religionsdidaktikens utmaningar
        • Hans Lorentz & Bosse Bergstedt
        • 323
          Skolans och samhällets förvandling
        • 326
          Begreppen pedagogik och didaktik
        • 328
          Interkulturella pedagogiska perspektiv
        • 333
          Interkulturell pedagogisk forskning
        • 343
          Religionens plats i dagens mångkulturella skola
        • 348
          Referenser
    • 353
      Person- och sakregister

Det vi tar med oss från boken är en påminnelse om att det förändrade klassrummet erbjuder stora möjligheter och att klassen bör ses som en resurs, där man kan ta tillvara den religiösa och kulturella mångfald som finns.

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Lovisa Bergdahl Jenny Berglund Bosse Bergstedt Caroline Gustavsson Carina Holmqvist Lidh Robert Jackson Hedvig Jannert Hans Lorentz Malin Löfstedt Staffan Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120720
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39674-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
360

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Lovisa Bergdahl

Lovisa Bergdahl är vikarierande lektor i religionsvetenskap, undervisar inom lärarutbildningen vid Södertörns högskola och forskar inom pedagogisk ...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Caroline Gustavsson

Caroline Gustavsson är docent i religionspedagogik och lektor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet. Genomgående teman i Carolines forskni...

Carina Holmqvist Lidh

Carina Holmqvist Lidh är utbildad lärare i de samhällsorienterande ämnena för årskurs 4–9 och har mer än 15 års lärarerfarenhet. 2016 tog hon filos...

Robert Jackson

Robert Jackson är professor emeritus i Religions and Education vid University of Warwick, Storbritannien, och gästprofessor vid Stockholms universi...

Hedvig Jannert

Hedvig Jannert är gymnasielärare i svenska och religionskunskap. Hon är förstelärare på Angeredsgymnasiet/Riksgymnasiet för rörelsehindrade. Hon är...

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Staffan Nilsson

Staffan Nilsson är doktor i etik och lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. Han undervi...

Carola Nordbäck

Carola Nordbäck är docent i kyrkohistoria. Hon arbetar vid Mittuniversitetet med historie- och religionsdidaktisk forskning inriktad mot såväl form...

Charlotte Persson

Charlotte Persson är gymnasielärare i svenska och religionskunskap på Angeredsgymnasiet. Hon är förstelärare samt utbildningsledare och har särskil...

Peter Schreiner

Peter Schreiner är chef för Comenius-Institutet, Protestant Centre for Research and Development Education i Münster, Tyskland. Han studerade utbild...

Geir Skeie

Geir Skeie är professor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet och universitetet i Stavanger. Hans forskning har primärt varit inriktad mot...

 ;

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resoneran...

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel som redogör för aktuell nordisk och europeisk forskning kring religionsundervisning präglad av mångfald. Faktorer som underlättar dialog och genuina möten i klassrummet presenteras utifrån konkreta exempel men ges också fördjupande analyser i flera kapitel. I boken tas även olika hinder upp, allt från otjänlig och missriktad begreppsbildning till förenklade synsätt, som står i vägen för realiserandet av de mångkulturella målen. Boken är den första i sitt slag i Sverige och vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i religionskunskap.

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Lovisa Bergdahl Jenny Berglund Bosse Bergstedt Caroline Gustavsson Carina Holmqvist Lidh Robert Jackson Hedvig Jannert Hans Lorentz Malin Löfstedt Staffan Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174259
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39674-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Lovisa Bergdahl

Lovisa Bergdahl är vikarierande lektor i religionsvetenskap, undervisar inom lärarutbildningen vid Södertörns högskola och forskar inom pedagogisk ...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Caroline Gustavsson

Caroline Gustavsson är docent i religionspedagogik och lektor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet. Genomgående teman i Carolines forskni...

Carina Holmqvist Lidh

Carina Holmqvist Lidh är utbildad lärare i de samhällsorienterande ämnena för årskurs 4–9 och har mer än 15 års lärarerfarenhet. 2016 tog hon filos...

Robert Jackson

Robert Jackson är professor emeritus i Religions and Education vid University of Warwick, Storbritannien, och gästprofessor vid Stockholms universi...

Hedvig Jannert

Hedvig Jannert är gymnasielärare i svenska och religionskunskap. Hon är förstelärare på Angeredsgymnasiet/Riksgymnasiet för rörelsehindrade. Hon är...

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Staffan Nilsson

Staffan Nilsson är doktor i etik och lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. Han undervi...

Carola Nordbäck

Carola Nordbäck är docent i kyrkohistoria. Hon arbetar vid Mittuniversitetet med historie- och religionsdidaktisk forskning inriktad mot såväl form...

Charlotte Persson

Charlotte Persson är gymnasielärare i svenska och religionskunskap på Angeredsgymnasiet. Hon är förstelärare samt utbildningsledare och har särskil...

Peter Schreiner

Peter Schreiner är chef för Comenius-Institutet, Protestant Centre for Research and Development Education i Münster, Tyskland. Han studerade utbild...

Geir Skeie

Geir Skeie är professor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet och universitetet i Stavanger. Hans forskning har primärt varit inriktad mot...

 ;